Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 27 LISTOPADA 2024

Przedszkola publiczne każdego roku mają obowiązek sporządzenia planu finansowego, nazywanego również budżetem placówki. Stanowi on dokument, w którym jednostka budżetowa ujmuje ogół dochodów i wydatków w następnym roku budżetowym. Coroczne przygotowywanie planu finansowego jest niezwykle istotne, gdyż przedszkola publiczne mogą prowadzić gospodarkę finansową tylko w granicach ustalonego planu, a jego naruszenie stanowi zarazem naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialni za sporządzenie planów finansowych są dyrektorzy przedszkoli. Mając powyższe na uwadze, należy dołożyć wszelkich starań, aby przygotowywane plany były poprawne.

Zasady sporządzania planu

Plan finansowy sporządzany jest na okres roku budżetowego, który dla przedszkoli publicznych pokrywa się z rokiem kalendarzowym i stanowi część budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym projekt planu powinien być przygotowany przez przedszkole zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego jednostkę. Należy jednak zauważyć, że choć o trybie prac nad planem finansowym placówki decyduje organ prowadzący, to terminy sporządzenia jego projektu zostały określone z góry w Ustawie o finansach publicznych.

Zgodnie z nimi do 15 listopada każdego roku budżetowego wójt, burmistrz oraz prezydent miasta powinni złożyć radzie gminy i regionalnej izbie obrachunkowej sporządzony projekt uchwały budżetowej. Projekt ten nie stanowi automatycznie projektu planu finansowego.

W terminie siedmiu dni od daty przekazania projektu uchwały budżetowej przedmiotowy organ ma obowiązek przekazać przedszkolu niezbędne informacje do przygotowania projektu planu finansowego na rok następny. W przypadku gdy gmina przedstawi projekt uchwały budżetowej 15 listopada, przedszkole powinno uzyskać od organu prowadzącego informacje niezbędne do przygotowania projektu planu finansowego w terminie do 22 listopada.

Przekazywane przez gminę informacje dotyczą kwot dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej. W dziale Dochody ujmowane są planowane kwoty dochodów bieżących i dochodów majątkowych według ich źródeł, w tym w szczególności z tytułu dotacji. Dochodami bieżącymi są dochody, które nie są kwalifikowane jako dochody majątkowe. Do dochodów majątkowych zalicza się natomiast dotacje i środki przeznaczone na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku i dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W dziale Wydatki uwzględnia się z kolei planowane kwoty wydatków bieżących i wydatków majątkowych. Wydatkami bieżącymi są wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi (do wydatków majątkowych zalicza się m.in. wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne). W ich skład wchodzą m.in. wydatki jednostek budżetowych, w tym na:

  • wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
  • wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań,
  • dotacje na zadania bieżące,
  • świadczenia na rzecz osób fizycznych.

Przedszkola, co do zasady, nie mogą zatem przygotować swoich projektów planów finansowych przed 15 listopada, czyli przed uzyskaniem założeń uchwały budżetowej. Dopiero po otrzymaniu niezbędnych informacji placówka na ich podstawie może sporządzić projekt. Stworzenie go w terminie wcześniejszym niż 15 listopada jest możliwe tylko w sytuacji, w której gmina we wcześniejszym terminie przekaże informacje niezbędne do sporządzenia projektu planu finansowego na następny rok, ponieważ powoduje to modyfikację terminu przygotowania projektu – np. jeśli gmina przekaże projekt uchwały budżetowej 10 listopada, wówczas w terminie siedmiu dni informacje te powinno otrzymać przedszkole, a więc do 17 listopada. W takim przypadku gmina nie może czekać do 22 listopada z przekazaniem niezbędnych informacji.

Następnie w terminie 30 dni od daty otrzymania przedmiotowych informacji, jednak nie później niż do 22 grudnia, przedszkole jest zobowiązane przygotować projekt planu finansowego na następny rok. Projekt planu musi zostać zaopiniowany przez radę rodziców i radę przedszkola (jeśli jest powołana). Jeżeli więc gmina przekaże przedszkolu informacje niezbędne do sporządzenia projektu planu finansowego przed 22 listopada, wówczas placówka również ma obowiązek w terminie wcześniejszym przygotować przedmiotowy projekt. Jeśli przedszkole uzyska informacje z gminy np. 8 listopada, ma 30 dni na sporządzenie projektu planu, co oznacza, że musi go przygotować do 8 grudnia. W takim przypadku przedszkole nie powinno czekać z utworzeniem projektu do 22 grudnia. Projekt planu finansowego placówki, której wysokość dochodów i wydatków jest zgodna z projektem uchwały budżetowej, zatwierdza jej dyrektor i przekazuje go, odpowiednio, wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Wójt, burmistrz bądź prezydent miasta weryfikują otrzymany projekt pod kątem jego zgodności z projektem uchwały budżetowej. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wprowadzają do projektu planu finansowego zmiany, o których muszą poinformować dyrektora przedszkola w terminie siedmiu dni od daty otrzymania przedmiotowego projektu.

Ważne!