Opublikowano: PAŹDZIERNIK 2013
zaktualizowano: październik 2014
Program edukacyjny żłobka – jak go napisać?
Opracowała: Katarzyna Hordziejewicz, pedagog, dyrektor prywatnego żłobka i przedszkola, dyrektor biura Stowarzyszenia Żłobków Niepublicznych ProRodzina, zastępca przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Przedszkoli Niepublicznych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).
Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 nakłada na prowadzącego żłobek obowiązek realizowania zajęć edukacyjnych. Według ustawodawcy zadaniem żłobka jest zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka, oraz prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny malucha, właściwych do jego wieku (art. 10 ww. Ustawy). To dobry punkt wyjścia do innego spojrzenia na żłobek – jako na miejsce, w którym małe dziecko nie tylko ma dobrą opiekę, ale również jest wychowywane i stymulowane do rozwoju. Należy przy tym pamiętać, że poważne podejście do tych zadań wymaga od dyrektora zaplanowania wszelkich działań edukacyjnych prowadzonych przez placówkę. Dobrze przemyślany program gwarantuje sukces całego przedsięwzięcia. Jego napisanie wbrew pozorom wcale nie jest trudne.
Na roczny plan edukacyjny żłobka powinny się składać niżej wymienione elementy:
Charakterystyka żłobka
To krótkie wprowadzenie do planowanej pracy na najbliższy rok. Pisząc charakterystykę, osoba prowadząca przede wszystkim powinna zwrócić uwagę na rzetelny opis bieżącej sytuacji żłobka.
- Lokalizacja placówki – opis miejsca, w którym znajduje się żłobek: czy jest to obiekt odpowiednio przystosowany do wymogów ustawy żłobkowej, dom jednorodzinny, budynek usługowy itd., czy środowisko lokalne jest atrakcyjne i pozytywnie wpływa na rozwój placówki. W tym miejscu należy opisać wszystkie elementy związane z budynkiem i otoczeniem żłobka.
- Zasoby kadrowe – jaką kadrą dysponuje dyrektor placówki. Trzeba uwzględnić nie tylko kwalifikacje personelu, ale również jego kompetencje oraz doświadczenie w pracy z małymi dziećmi. W żłobku, do którego uczęszcza ponad 20 dzieci, zatrudnia się przynajmniej jedną pielęgniarkę lub położną. W tym miejscu warto się zastanowić, w jaki sposób pomóc kadrze w podwyższaniu swoich kwalifikacji lub jak zorganizować doszkalanie personelu w bieżącym roku.
- Opis poszczególnych grup