Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: PAŹDZIERNIK 2013
ZAKTUALIZOWANO: 3 STYCZNIA 2018

 

Zakres współpracy dyrektora przedszkola z głównym księgowym

 

Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.), 
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1015 ze zm.).

 

Publiczne przedszkole jako jednostka sektora finansów publicznych podlega przepisom Ustawy o finansach publicznych, której art. 53 stanowi, że kierownik tej jednostki (w tym wypadku dyrektor przedszkola) ponosi odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej kierowanej przez siebie jednostki. Na dyrektorze przedszkola, zgodnie z zapisem art. 68 ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo oświatowe, spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych oraz dysponowanie tymi środkami ujętymi w planie finansowym placówki.

 

Dyrektor odpowiedzialny jest wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, jednak nie sprawuje ich samodzielnie. Zadanie prowadzenia rachunkowości jednostki, dysponowania środkami pieniężnymi, dokonywania wstępnej kontroli prawidłowości operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych powierza głównemu księgowemu (art. 54 ust. 1 pkt 1 Ustawy o finansach publicznych).

 

Zatrudnienie głównego księgowego

 

Dyrektor przedszkola może zatrudnić osobę na stanowisku głównego księgowego w przedszkolu jako gminnej jednostce budżetowej na podstawie umowy o pracę (art. 4 ust. 1 w związku z art. 2 i 3 Ustawy o pracownikach samorządowych). Na stanowisku głównego księgowego można zatrudnić osobę, która:

 

  • ma obywatelstwo państwa członkowskiego, UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
  • ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
  • nie była prawomocnie skazana za przestępstwo przeciwko mieniu, obrotowi gospodarczemu, działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, a także przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo skarbowe,
  • posiada znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego oraz spełnia jeden z poniższych warunków:

 

  • ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej trzyletnią praktykę w księgowości,
  • ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej sześcioletnią praktykę w księgowości,
  • jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,
  • posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.

 

Dyrektor w drodze naboru (art. 11 Ustawy o pracownikach samorządowych) może zatrudnić głównego księgowego w wymiarze niższym niż etat. Księgowy potwierdza przyjęcie obowiązków przez złożenie podpisu w dokumencie, jakim jest zakres obowiązków i odpowiedzialności. Powinny się w nim znaleźć wszelkie czynności, jakie jest zobowiązany wykonać w ramach przydzielonej pracy na tym stanowisku. Powierzając mu obowiązki, należy pamiętać o niezbędnych czterech elementach, które muszą znaleźć się w dokumencie potwierdzającym przekazanie obowiązków:

 

  • dokładne wyliczenie powierzonych obowiązków z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości (określa je art. 53 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych i art. 4 ust. 5 Ustawy o rachunkowości),
  • wskazanie konkretnej osoby, której przekazane zostają obowiązki (z podaniem nazwy stanowiska, imienia i nazwiska),
  • określenie daty powierzenia obowiązków,
  • wyraźne oświadczenie osoby przyjmującej, że ze wskazanym dniem przyjmuje na siebie obowiązki wymienione w umowie o pracę i w zakresie czynności.