Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Procedura wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli w Przedszkolu ..................................... w ........................................... Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.), 2) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2738 ze zm.), 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1914), 4) Regulamin wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli (planu doskonalenia) opracowanego w Przedszkolu ........................................ w ............................................. Procedura WDN-u opiera się na następujących etapach działania: 1. Sformułowanie problemu przedszkola, który należy rozwiązać w najbliższym czasie. Problem określony na podstawie przeprowadzonej diagnozy istniejącego stanu lub na podstawie koncepcji pracy przedszkola i wizji jego rozwoju. 2. Określenie potrzeb szkoleniowych nauczycieli. W tym celu należy przeprowadzić diagnozę potrzeb, która ukierunkuje potrzeby indywidualne lub zespołowe w przedszkolu. Jednocześnie wskaże na możliwość bądź konieczność uzupełniania, wzbogacania czy nabycia danych umiejętności i wiadomości w celu rozwiązania konkretnego problemu przedszkola. 3. Powołanie lidera WDN-u. Dyrektor przedszkola wybiera spośród nauczycieli kandydata na przedszkolnego lidera WDN-u, argumentując swój wybór. Następnie konieczne jest uzyskanie opinii rady pedagogicznej. 4. Powołanie zespołu ds. wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli. Dyrektor spośród nauczycieli wybiera skład zespołu ds. WDN-u, któremu będzie przewodniczyć lider WDN-u. 5. Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli. Zespół ds. WDN-u, we współpracy z dyrektorem i liderem WDN-u, na podstawie przeprowadzonych diagnoz opracowuje plan doskonalenia zawodowego. 6. Zdobycie przez nauczycieli wiedzy i umiejętności do rozwiązania wybranego problemu. Za organizację i przeprowadzenie szkoleń odpowiada dyrektor, który również w porozumieniu z organem prowadzącym zabezpiecza środki finansowe na realizację planu WDN-u. Rada pedagogiczna uczestniczy we wdrażaniu planu WDN-u. Do realizacji szkoleń, warsztatów, seminariów i innych form doskonalenia zawodowego dyrektor lub lider WDN-u może zaprosić trenera, edukatora, doradcę lub inną kompetentną osobę z placówek doskonalenia nauczycieli. Placówki te mają obowiązek prowadzić szkolenia dla nauczycieli, rad pedagogicznych, a nawet pomagać w diagnozie potrzeb przedszkola celem podniesienia jakości jego pracy (§ 18 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. 7. Zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązania wybranego problemu przedszkola. Dyrektor monitoruje wdrażanie zmian służących rozwiązaniu problemu, nauczyciele systematycznie wprowadzają zmiany w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności. 8. Ewaluacja efektów rozwiązania wybranego problemu przedszkola. Zespół ds. WDN-u wraz z liderem dokonują ewaluacji planu WDN-u pod kątem jego skuteczności w rozwiązaniu problemu przedszkola. Dwa razy w roku (po I semestrze i na koniec roku szkolnego) lider WDN-u przygotowuje i przedstawia radzie pedagogicznej sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w planie wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli.