STAN PRAWNY NA 23 KWIETNIA 2025
Zmieniająca się rzeczywistość i rosnące potrzeby edukacyjne wymagają ustawicznego doskonalenia nauczycieli, wzbogacania własnego warsztatu pracy, nabywania przez nich nowych umiejętności. Dzieci, a przede wszystkim ich rodzice, stają się coraz bardziej wymagającymi odbiorcami procesu edukacji. Pojawiają się nowe problemy, od nauczycieli oczekuje się często nie tylko odpowiednich dla nich rozwiązań metodycznych, ale również porad dotyczących życia. Coraz częściej można spotkać się z bezradnością rodziców, którzy oczekują wsparcia ze strony przedszkola.
Złożoność tych wszystkich potrzeb stawia przed nauczycielami coraz wyższe wymagania związane z doskonaleniem zawodowym. Szczególnie ważne jest planowanie doskonalenia i kształcenia ustawicznego. Współczesna edukacja i jej najnowsze trendy powodują, że nauczyciele nie mogą być obojętni wobec stawianych im wymagań. Dlatego tak istotne jest planowanie przez nich własnej kariery zawodowej, która nierozłącznie wiąże się z doskonaleniem. Kształcenie ustawiczne ma na celu wspomaganie nauczycieli w rozwoju zawodowym, podnoszenie ich kwalifikacji i rozwijanie umiejętności zawodowych. Jednak najważniejszy cel doskonalenia nauczycieli jest bezsprzecznie związany z podnoszeniem jakości ich pracy i zagwarantowaniem wysokiego poziomu nauczania i wychowania.
Rola ośrodków doskonalenia nauczycieli
Rozporządzenia MEN z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli wyraźnie wskazuje, jaką rolę odgrywają ośrodki doskonalenia nauczycieli w procesie rozwoju zawodowego pedagogów, wychowawców, a także dyrektorów. W myśl § 18 placówki doskonalenia nauczycieli mają obowiązek organizowania i prowadzenia wspomagania przedszkola, polegających na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań poprawiających jakość pracy placówki. W ramach wspomagania pracy przedszkola szczególnie ważne jest:
- udzielnie pomocy w diagnozowaniu potrzeb placówki,
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia jej potrzeb,
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja oraz dokonanie wspólnej oceny efektów wraz z opracowaniem wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Poza tym placówki doskonalenia mają za zadanie organizować i prowadzić sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że prowadzenie form doskonalenia odbywać się ma w formie seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń lub poprzez udzielanie konsultacji. Do zadań ośrodków doskonalenia nauczycieli należy również upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.


