Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 12 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Procedura przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej w przedszkolu niepublicznym
 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647).

 

Ewaluacja w przedszkolu niepublicznym, zgodnie z aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego, powinna być procesem gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez placówkę. Wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów. Oznacza to, że ewaluacja zewnętrzna powinna dostarczać informacji, które pomogą dyrektorowi i pracownikom przedszkola podejmować trafne decyzje odnośnie organizacji i działalności całej placówki.

 

Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego nadal określa szczegółowo, jak należy planować i realizować proces ewaluacji zewnętrznej.

Zgodnie z § 6 ust. 2 ewaluacja zewnętrzna obejmuje:

  • zbieranie i analizowanie informacji o działaniach szkoły lub placówki w zakresie badanych wymagań,
  • opisanie działań szkoły lub placówki w zakresie badanych wymagań,
  • przygotowanie raportu z ewaluacji.

 

Najważniejsze dla dyrektora przedszkola niepublicznego informacje określające tematykę ewaluacji zewnętrznej wynikają z dwóch podstawowych dla nadzoru pedagogicznego dokumentów:

  • kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, które określają ogólne zasady nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2018/2019.
  • planu nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty.

 

W nadchodzącym roku szkolnym podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa będą:

  • 100. rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów,
  • wdrażanie nowej postawy programowej kształcenia ogólnego; kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów,
  • kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami; rozwój doradztwa zawodowego,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli; bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

 

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa są obligatoryjne dla organów nadzoru pedagogicznego i placówek doskonalenia nauczycieli, natomiast dyrektor przedszkola niepublicznego może w sposób pośredni wykorzystywać je do planowania własnego nadzoru i organizacji pracy przedszkola.

 

Zasady sprawowania ewaluacji zewnętrznej

 

Procedura przebiegu ewaluacji zewnętrznej określona została szczegółowo w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego. Jej przebieg wynika również z zasad systemowych projektu ewaluacji, zakładającego m.in.:

  • pełną demokratyczność, a więc autentyczne uczestnictwo i zaangażowanie wszystkich zainteresowanych w proces ewaluacji, a w szczególności dyrektora i nauczycieli; pracownicy przedszkola mają prawo zarówno do uczestniczenia w każdym etapie ewaluacji, jak i wyrażania swoich opinii,
  • transparentność, czyli pełną jawność procedur, kryteriów ewaluacji, narzędzi oraz wyników i wniosków z ewaluacji,
  • elastyczność, co oznacza, że bierze się pod uwagę kontekst i zróżnicowanie przedszkoli oraz dialog dotyczący zarówno metod ewaluacji, jak i sposobu jej przeprowadzenia,