OPUBLIKOWANO: WRZESIEŃ 2013
Współpraca dyrektora z rodzicami uczniów sześcioletnich
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego, autorka artykułów z zakresu zarządzania oświatą
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977).
Sześciolatkowie w szkole to temat wciąż budzący wiele emocji. Rodzice są pełni obaw o swoje dzieci. Od dyrektora i nauczycieli oczekują troskliwej opieki, rzetelnej edukacji oraz dobrej atmosfery. Już na samym starcie wspólnych relacji warto zadbać, aby całoroczna współpraca między rodzicami i pracownikami placówki oświatowej przebiegała bezproblemowo. Kluczem do sukcesu może okazać się mądrze ułożony plan współpracy z rodzicami sześciolatków – realny, celowy, terminowy, konkretny, nieobciążający nadto obu stron.
Zobowiązania wynikające z przepisów
Budowanie dobrej współpracy z rodzicami wynika nie tylko z dobrych chęci, ale także z przepisów oświatowych. Kwestię tę poruszają przede wszystkim zapisy Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (art. 53–4), Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (w przypadku szkół podstawowych załącznik nr 2) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Statut szkoły musi zawierać punkty określające zasady współpracy z opiekunami dzieci (§ 2.1 pkt 10 Rozporządzeni w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół). Z kolei jedno z 12 wymagań Rozporządzenia zmieniającego w sprawie nadzoru pedagogicznego zostało w pełni poświęcone współpracy szkoły z rodzicami. Charakterystyka wymagania „Rodzice są partnerami szkoły lub placówki” zakłada, że:
- Szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy
- W szkole współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci
- Rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowanych działaniach


