Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Procedura wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
w Szkole …………………………………
w ………………………………
Procedurę WDN-u w Szkole ……………………………………… w ………………… opracowano na podstawie:
• Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 881 ze zm.),
• Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.),
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2016 r. poz. 1591),
• Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 31 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2024 r. poz. 1247).
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2022 r. poz. 1914),
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15),
• Wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (planu doskonalenia) opracowanego w Szkole ……………………………………… w …………………………..…………
Procedura WDN-u opiera się na następujących etapach działania:
1. Sformułowanie problemu szkoły, który należy rozwiązać w najbliższym czasie
Problem zostanie określony na podstawie przeprowadzonej diagnozy istniejącego stanu, wniosków z nadzoru pedagogicznego, wniosków z poprzedniego roku szkolnego, potrzeb szkoły, planu pracy szkoły.
2. Określenie potrzeb szkoleniowych nauczycieli
W tym celu należy przeprowadzić diagnozę potrzeb, która ukierunkuje potrzeby indywidualne lub zespołowe. Jednocześnie wskaże na możliwość bądź konieczność uzupełniania, wzbogacania czy nabycia danych umiejętności i wiadomości w celu rozwiązania danego problemu szkoły.
3. Powołanie szkolnego lidera WDN-u
Dyrektor spośród nauczycieli wybierze kandydata na szkolnego lidera, uargumentuje swój wybór i uzyska opinię rady pedagogicznej.
4. Powołanie zespołu ds. wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli
Dyrektor spośród nauczycieli wybierze skład zespołu ds. WDN-u, któremu będzie przewodniczył lider.
5. Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli
Zespół ds. WDN-u, we współpracy z dyrektorem i liderem WDN-u, na podstawie przeprowadzonych diagnoz opracuje plan doskonalenia zawodowego, w którym uwzględnia również kierunki polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny.
6. Zdobycie przez nauczycieli wiedzy i umiejętności do rozwiązania wybranego problemu
Za organizację i przeprowadzenie szkoleń opowiada dyrektor, który w porozumieniu z organem prowadzącym zabezpiecza również środki na realizację planu WDN-u. Rada pedagogiczna uczestniczy w realizacji planu WDN-u. Do realizacji szkoleń, warsztatów, seminariów i innych form doskonalenia zawodowego dyrektor lub lider WDN-u mogą zaprosić trenera, edukatora, doradcę lub inną kompetentną osobę z placówek doskonalenia nauczycieli. Ponadto organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą w myśl § 19 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) ma za zadanie organizować narady i szkolenia dla dyrektorów szkół i placówek oraz przekazywać informacje o istotnych zagadnieniach dotyczących systemu oświaty i zmianach w przepisach prawa dotyczących funkcjonowania szkół i placówek.
7. Zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązania wybranego problemu szkoły
Dyrektor monitoruje wdrożenie zmian służących rozwiązaniu problemu, nauczyciele systematycznie wprowadzają zmiany w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności.
8. Ewaluacja efektów rozwiązania wybranego problemu szkoły
Zespół ds. WDN-u wraz z liderem dokonuje ewaluacji planu WDN-u pod kątem jego skuteczności w rozwiązaniu problemu szkoły.
Na koniec roku szkolnego lider WDN-u przygotowuje i przedstawia radzie pedagogicznej sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w planie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.