Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 24 WRZEŚNIA 2024

Zmieniający się system edukacji wymaga od nauczycieli ciągłego kształcenia się i doskonalenia warsztatu pracy, aby mogli oni odpowiadać na nowe problemy uczniów. Za organizację form doskonalenia zawodowego w szkole odpowiada jej dyrektor, jednak skuteczny WDN wymaga także zaangażowania nauczycieli.

Wymagania społeczne wobec nauczycieli i potrzeby uczniów rosną. Wielu uczniów potrzebuje fachowego wsparcia i pomocy zarówno w sferze dydaktycznej, jak i wychowawczej. Pojawiają się też problemy, w rozwiązywaniu których szkoła powinna wspierać także rodziców.

Złożoność tych wszystkich potrzeb stawia przed nauczycielami coraz wyższe wymagania związane z doskonaleniem zawodowym. Szczególnie ważne jest planowanie doskonalenia i kształcenia ustawicznego, a wraz z tym własnej ścieżki rozwoju zawodowego. Kształcenie ustawiczne ma na celu wspomaganie nauczycieli w rozwoju zawodowym, podnoszenie ich kwalifikacji oraz rozwijanie umiejętności zawodowych. Jednak najważniejszy cel doskonalenia nauczycieli jest bezsprzecznie związany z podnoszeniem jakości ich pracy i zagwarantowaniem wysokiego poziomu nauczania i wychowania.

Rola ośrodków doskonalenia nauczycieli

Rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli wyraźnie wskazuje, jaką rolę odgrywają ośrodki doskonalenia nauczycieli (ODN) w procesie rozwoju zawodowego pedagogów, wychowawców, a także dyrektorów szkół. W myśl § 18 ww. Rozporządzenia placówki doskonalenia nauczycieli mają obowiązek „(…) organizowania i prowadzenia wspomagania szkół i placówek, polegających na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły”. W ramach wspomagania pracy szkół szczególnie ważne są:

  • udzielenie pomocy w diagnozowaniu potrzeb szkoły,
  • ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły,
  • zaplanowanie form wspomagania i ich realizacji oraz dokonanie wspólnej oceny efektów tych działań wraz z opracowaniem wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

Poza tym placówki doskonalenia mają za zadanie organizować i prowadzić sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół, współpracujących w celu doskonalenia swojej pracy i wymiany doświadczeń.

Prowadzenie form doskonalenia może odbywać się w formie seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń lub poprzez udzielanie konsultacji. Do zadań ośrodków doskonalenia nauczycieli należy również upowszechnianie przykładów dobrych praktyk.

Zadania dyrektora szkoły w związku z WDN-em