Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Przykładowy harmonogram dwutygodniowych praktyk studenckich (40 godzin) I tydzień – zapoznanie z placówką i obserwacja zajęć Poniedziałek: 1) zapoznanie z opiekunem praktyk oraz prowadzoną przez niego grupą, 2) ustalenie harmonogramu praktyk oraz podpisanie wszystkich dokumentów wymaganych przez uczelnię i przedszkole z dyrektorem placówki, 3) szkolenie BHP, zobowiązanie do zachowania tajemnicy służbowej, 4) zapoznanie się z dokumentami wewnątrzprzedszkolnymi w celu poznania specyfiki danego przedszkola (realizowane zadania wychowawczo-opiekuńcze, sposób funkcjonowania, organizacja pracy), czyli m.in. statut przedszkola, plan pracy, plany wychowawczy i profilaktyki, regulaminy pracy, najważniejsze zarządzenia, 5) przygotowanie notatki do dziennika praktyk, 6) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami. Wtorek: 1) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk, cel główny: zapoznanie się z działaniami podejmowanymi przez opiekuna na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie, 2) przygotowanie notatki do dziennika praktyk, 3) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami. Środa: 1) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk, cel główny: zapoznanie się z dynamiką grupy, obserwacja ról odgrywanych przez uczestników grupy oraz zachowań i postaw dzieci, 2) spotkanie z psychologiem przedszkolnym – rozmowa na temat przedszkolaków (najczęściej występujące trudności, relacje z rodzicami, adaptacja dzieci itp.) oraz zasad współpracy wychowawcy z psychologiem i prowadzenia dokumentacji, 3) przygotowanie notatki do dziennika praktyk, 4) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami. Czwartek: 1) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk, cel główny: obserwacja toku metodycznego zajęć oraz stosowanych przez niego metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, 2) spotkanie z logopedą przedszkolnym – rozmowa na temat przedszkolaków (najczęściej występujące trudności, relacje z rodzicami, diagnozowanie dzieci itp.) oraz zasad współpracy wychowawcy z logopedą i prowadzenia dokumentacji, 3) przygotowanie notatki do dziennika praktyk, 4) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami, 5) ustalenie z opiekunem praktyk tematyki zajęć prowadzonych przez studenta oraz ich celów głównych w celu przygotowania planu wychowawczo-dydaktycznego oraz konspektów zajęć. Piątek: 1) obserwacja zajęć prowadzonych przez innego nauczyciela wychowania przedszkolnego, cel główny: obserwacja toku metodycznego zajęć, stosowanych przez niego metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, 2) przygotowanie notatki do dziennika praktyk, 3) obserwacja zajęć dodatkowych, 4) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami, 5) konsultacja z opiekunem praktyk propozycji planu oraz uzyskanie akceptacji konspektu zajęć poniedziałkowych. II tydzień – prowadzenie zajęć, obserwacja pracy przedszkola Poniedziałek: 1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu, 2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy, 3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć wtorkowych, 4) obserwacja spotkania z rodzicami, cel: obserwacja czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w celu integracji środowiska przedszkola z rodzicami. Wtorek: 1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu, 2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy, 3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć środowych, 4) obserwacja zajęć indywidualnych pedagoga z przedszkolakiem (diagnozowanie, metody pracy, współpraca z rodzicem). Środa: 1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu, 2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy, 3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć środowych, 4) wybranie z opiekunem praktyk dziecka, którego student spróbuje zdiagnozować w formie pisemnej (opisać mocne i słabe strony przedszkolaka, wskazać kierunki pracy w celu wspierania jego rozwoju, opracować przykładowy plan pracy indywidualnej). Czwartek: 1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu, 2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy, 3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć czwartkowych, 4) uczestnictwo w posiedzeniu rady pedagogicznej. Piątek: 1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu, 2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, 3) podsumowanie praktyk – rozmowa ze studentem na temat zdobytej wiedzy i nowych umiejętności, zachęcenie go do refleksyjnej postawy, 4) omówienie przygotowanej przez studenta diagnozy wybranego dziecka.