Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowy harmonogram dwutygodniowych praktyk studenckich
(40 godzin)
I tydzień – zapoznanie z placówką i obserwacja zajęć
Poniedziałek:
1) zapoznanie z opiekunem praktyk oraz prowadzoną przez niego grupą,
2) ustalenie harmonogramu praktyk oraz podpisanie wszystkich dokumentów wymaganych przez uczelnię i przedszkole z dyrektorem placówki,
3) szkolenie BHP, zobowiązanie do zachowania tajemnicy służbowej,
4) zapoznanie się z dokumentami wewnątrzprzedszkolnymi w celu poznania specyfiki danego przedszkola (realizowane zadania wychowawczo-opiekuńcze, sposób funkcjonowania, organizacja pracy), czyli m.in. statut przedszkola, plan pracy, plany wychowawczy i profilaktyki, regulaminy pracy, najważniejsze zarządzenia,
5) przygotowanie notatki do dziennika praktyk,
6) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami.
Wtorek:
1) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk, cel główny: zapoznanie się z działaniami podejmowanymi przez opiekuna na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie,
2) przygotowanie notatki do dziennika praktyk,
3) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami.
Środa:
1) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk, cel główny: zapoznanie się z dynamiką grupy, obserwacja ról odgrywanych przez uczestników grupy oraz zachowań i postaw dzieci,
2) spotkanie z psychologiem przedszkolnym – rozmowa na temat przedszkolaków (najczęściej występujące trudności, relacje z rodzicami, adaptacja dzieci itp.) oraz zasad współpracy wychowawcy z psychologiem i prowadzenia dokumentacji,
3) przygotowanie notatki do dziennika praktyk,
4) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami.
Czwartek:
1) obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyk, cel główny: obserwacja toku metodycznego zajęć oraz stosowanych przez niego metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
2) spotkanie z logopedą przedszkolnym – rozmowa na temat przedszkolaków (najczęściej występujące trudności, relacje z rodzicami, diagnozowanie dzieci itp.) oraz zasad współpracy wychowawcy z logopedą i prowadzenia dokumentacji,
3) przygotowanie notatki do dziennika praktyk,
4) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami,
5) ustalenie z opiekunem praktyk tematyki zajęć prowadzonych przez studenta oraz ich celów głównych w celu przygotowania planu wychowawczo-dydaktycznego oraz konspektów zajęć.
Piątek:
1) obserwacja zajęć prowadzonych przez innego nauczyciela wychowania przedszkolnego, cel główny: obserwacja toku metodycznego zajęć, stosowanych przez niego metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
2) przygotowanie notatki do dziennika praktyk,
3) obserwacja zajęć dodatkowych,
4) rozmowa z opiekunem praktyk – refleksja nad zdobytymi informacjami,
5) konsultacja z opiekunem praktyk propozycji planu oraz uzyskanie akceptacji konspektu zajęć poniedziałkowych.
II tydzień – prowadzenie zajęć, obserwacja pracy przedszkola
Poniedziałek:
1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu,
2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy,
3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć wtorkowych,
4) obserwacja spotkania z rodzicami, cel: obserwacja czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w celu integracji środowiska przedszkola z rodzicami.
Wtorek:
1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu,
2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy,
3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć środowych,
4) obserwacja zajęć indywidualnych pedagoga z przedszkolakiem (diagnozowanie, metody pracy, współpraca z rodzicem).
Środa:
1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu,
2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy,
3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć środowych,
4) wybranie z opiekunem praktyk dziecka, którego student spróbuje zdiagnozować w formie pisemnej (opisać mocne i słabe strony przedszkolaka, wskazać kierunki pracy w celu wspierania jego rozwoju, opracować przykładowy plan pracy indywidualnej).
Czwartek:
1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu,
2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć, wyznaczenie kierunków dalszej pracy,
3) uzyskanie akceptacji konspektu zajęć czwartkowych,
4) uczestnictwo w posiedzeniu rady pedagogicznej.
Piątek:
1) prowadzenie zajęć w grupie opiekuna praktyk według zaakceptowanego konspektu,
2) rozmowa z opiekunem praktyk – analiza mocnych i słabych stron zajęć,
3) podsumowanie praktyk – rozmowa ze studentem na temat zdobytej wiedzy i nowych umiejętności, zachęcenie go do refleksyjnej postawy,
4) omówienie przygotowanej przez studenta diagnozy wybranego dziecka.