Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 15 STYCZNIA 2021
Praktyki studenckie w przedszkolu
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego, autorka artykułów z zakresu zarządzania oświatą. Zaktualizował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1289),
• Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczy-ciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z za-pobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1389 ze zm.).
Nieodłącznym elementem przygotowania studenta do zawodu nauczyciela jest odbycie prak-tyk w przedszkolu i/lub szkole. Punktem wyjścia staje się Rozporządzenie w sprawie szczegó-łowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Obecnie od przyszłego nauczyciela wymaga się odbycia co najmniej 150 godzin pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych. To, jak te praktyki się odbędą i czy będą miały sens, w dużej mierze zależy zarówno od podejścia samego praktykanta, jak i personelu konkretnego przedszkola. Jak więc zorganizować praktyki studenckie, by nie narzekać później podczas rozmów kwalifikacyjnych, że absolwenci studiów nie mają pojęcia, z czym wiąże się praca w przedszkolu?
Praktyki a prawo
Na podstawie wymagań zawartych w Rozporządzeniu w sprawie standardu kształcenia przy-gotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przygotowuje się na uczelniach program praktyk. Wytyczne te są również najczęściej zawarte w dzienniczkach praktyk oraz w skiero-waniach i umowach, które student przynosi z sobą, prosząc o możliwość odbycia praktyk. Pierwszym obowiązkiem dyrektora jest więc zapoznanie się z wymaganiami, jakie stawia przed studentem prawo oświatowe oraz uczelnia. Wszystkie kolejne są jego rozwinięciem.
Trzeba w tym miejscu podkreślić, że uczelnie posiadają dużą autonomię w ustalaniu przebiegu praktyk w związku z regulacjami Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – każdo-razowo dyrektor musi więc wnikliwie zapoznać się z regulaminem praktyk, by wiedzieć, czego oczekuje od placówki i praktykanta konkretna uczelnia.
Cel praktyk
Bez względu na to, z jakim etapem edukacyjnym są związane praktyki, mają one pozwolić osobie uczącej się skonfrontować wiedzę teoretyczną z praktycznym jej wykorzystaniem. Ponadto praktykant ma okazję przekonać się, czy wybrana przez niego droga zawodowa rze-czywiście mu odpowiada. Przekładając to na realia edukacji przedszkolnej – przyszły nauczy-ciel podczas praktyk powinien dowiedzieć się jak najwięcej o tym, jak placówka funkcjonuje, oraz mieć możliwość sprawdzenia siebie w typowych zadaniach nauczyciela wychowania przedszkolnego. Trzeba pamiętać, że nauczyciel w przedszkolu zajmuje się nie tylko dydak-tyką, ale również wychowaniem i opieką. Praktyka powinna pozwolić studentowi poznać wszystkie te obszary działania.
Cele zostaną osiągnięte tylko wtedy, gdy przedszkole i praktykant potraktują zadanie poważ-nie. Nie chodzi tu o „odbębnienie” 150 godzin, ale o rzeczywiste przygotowanie się do przy-szłej pracy.
Obowiązki dyrektora
Dyrektor przedszkola rzadko pełni funkcję opiekuna praktyk, ale zawsze ma obowiązek nad-zorować, czy praktyka, na którą wyraził zgodę na terenie swojej placówki, przebiega prawi-dłowo. Jego najważniejsze czynności w tej kwestii to:
• przyjęcie praktykanta – sprawdzenie i podpisanie umowy, zapoznanie się z warunkami zaliczenia studentowi praktyki,
• weryfikacja tożsamości praktykanta – to przecież osoba, która będzie miała kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką przedszkola,
• wyznaczenie opiekuna praktyk (najczęściej uczelnia wymaga do tego nauczyciela mianowanego) i przekazanie informacji dotyczących przebiegu praktyk oraz stworze-nie warunków do ich odbycia,
• monitorowanie przebiegu praktyk (rozmowa kontrolna z opiekunem praktyk),
• zobowiązanie studenta do zachowania tajemnicy służbowej, szczególnie związanej z wiedzą na temat podopiecznych (najlepiej pisemnie),
• weryfikacja, czy praktykant ma ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypad-ków i/lub odpowiedzialności cywilnej (w zależności od regulaminu uczelni i przed-szkola),
• zatwierdzenie dziennika praktyk i wystawienie opinii o praktykancie zawierającej ocenę (jeżeli uczelnia tego wymaga).
Obowiązki opiekuna praktyk
Nauczyciel, któremu dyrektor powierzył praktykanta, na wstępie powinien, podobnie jak dy-rektor, zapoznać się wnikliwie z programem praktyk. Nie powinien też poprzestawać na wpuszczeniu studenta na zajęcia, posadzeniu go z boku. Najcenniejsza jest rozmowa – wyja-śnienie, co i dlaczego się robi. Wówczas młody człowiek może świadomie obserwować i wy-ciągać wnioski. Oto najważniejsze zadania, jakie stoją przed opiekunem:
• zapoznanie praktykanta z najważniejszymi aktami prawnymi (wewnętrznymi i ze-wnętrznymi), które regulują pracę przedszkola,
• wprowadzenie w środowisko przedszkola – przede wszystkim przedstawienie prakty-kanta dzieciom i zachęcenie ich do otwartej postawy wobec praktykanta,
• wdrożenie w praktyczne wykorzystanie wiedzy metodycznej (obserwacja zajęć, sa-modzielne prowadzenie zajęć przez studenta),
• ustalenie harmonogramu przebiegu praktyk,
• ustalenie tematów i celów zajęć prowadzonych przez studenta (akceptacja konspektów i zatwierdzanie ich podpisem – jeżeli wymaga tego uczelnia); zachęcanie do spróbo-wania różnych metod, w tym korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej,
• zapoznanie z dokumentacją prowadzoną przez nauczyciela,
• zaproszenie studenta do rozmaitych działań przedszkola, by pokazać mu, jak wszech-stronnie powinien działać nauczyciel,
• dzielenie się doświadczeniem w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych (opis różnych przypadków),
• umożliwienie spotkania z rozmaitymi specjalistami pracującymi na terenie przedszkola (pedagog, psycholog, logopeda, inni nauczyciele wychowania przedszkolnego),
• przedstawienie procedury awansu zawodowego,
• zapoznanie z możliwościami doskonalenia zawodowego,
• zapoznanie z zasadami współpracy z rodzicami (w miarę możliwości zaproszenie do obserwacji takich rozmów – po otrzymaniu zgody od danego rodzica),
• zachęcanie praktykanta do ewaluacji swoich działań oraz refleksyjnego podejścia do obserwacji zajęć,
• obserwacja działań oraz zachowania praktykanta, a także jego umiejętności odnalezie-nia się w nowej sytuacji w celu dokonania rzetelnej i wielokierunkowej oceny.
Największym wyzwaniem dla opiekuna jest pogodzenie codziennej pracy z dziećmi, uwzględniającej potrzeby wychowanków, z wymaganiami stawianymi przez uczelnię. Nie każdy typ zajęć i nie każdy temat nadaje się do tego, aby oddać go w ręce niedoświadczonej osoby. Przez cały czas opiekun musi pamiętać, że odpowiedzialność za grupę spoczywa na nim. Niedopuszczalne (a niestety praktykowane) jest zostawienie praktykanta sam na sam z wychowankami. Konsekwencje – łącznie z dyscyplinarnymi – ponosi wówczas nieobecny nauczyciel.
Przed opiekunem praktyk stoi także niełatwe zadanie przygotowania oceny praktykanta. War-to, by we współpracy z dyrektorem opracował sposób wystawienia takiej opinii, aby pełniła ona także funkcję wspomagającą studenta i wyznaczała mu kierunek dalszego rozwoju. Moż-na w tym celu posiłkować się kompetencjami, które stawiane są przez Kartę nauczyciela, podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Plan opinii o praktykancie
1. Informacje ogólne o praktyce (termin i miejsce realizacji praktyki).
2. Ocena praktykanta w zakresie:
a) posiadanej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej potrzebnej w pracy w przed-szkolu i umiejętności wykorzystania jej w praktyce,
b) posiadanej wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki wychowania przedszkolnego i umiejętności wykorzystania jej w praktyce,
c) umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania i przetwarzania informacji i materiałów,
d) wrażliwości etycznej, empatii, otwartości, refleksyjności oraz postaw prospołecz-nych i poczucia odpowiedzialności,
e) umiejętności komunikowania się z członkami społeczności przedszkolnej (dzieci, rodzice, nauczyciele, specjaliści),
f) umiejętności dokonywania obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, diagno-zowania ich, opisu oraz wyciągania z nich wniosków do dalszej pracy wychowaw-czej – umiejętności diagnostyczne,
g) umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i me-tod pracy w celu efektywnego planowania i realizowania działań dydaktyczno-
-wychowawczych,
h) umiejętności zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej,
i) umiejętności pracy w zespole, zaangażowania w zadania, wykazywanej inicjatywy, samodzielności,
j) umiejętności analizowania własnych działań pedagogicznych,
k) wykazywanej świadomości rangi zawodu nauczyciela i wynikających z niej obo-wiązków – kompetencje społeczne,
l) posiadanej wiedzy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (szczególnie w kon-tekście pracy z dziećmi).
3. Ocena końcowa wynikająca z powyższego opisu.
Obowiązki praktykanta
Niestety zdarza się, że studenci nie traktują praktyk poważnie, chcąc szybko uzyskać zalicze-nie. Jednak jeżeli student nie ma w ogóle kontaktu z przedszkolem, powinien rzetelnie odbyć praktykę. To jedyna szansa, by sprawdzić, czy obrana droga zawodowa jest słuszna. Oto, cze-go przedszkole może oczekiwać od studenta:
• godnej postawy na terenie przedszkola i poza nim (to także godne reprezentowanie uczelni), wymagana jest od niego zatem np. kultura osobista, staranny język, okazy-wanie szacunku pracownikom przedszkola oraz dzieciom, respektowanie zakazu pale-nia na terenie przedszkola oraz w jego pobliżu,
• rzetelnego realizowania przyjętego programu praktyk i ustalonego harmonogramu spotkań z opiekunem praktyk,
• prowadzenia dokumentacji wymaganej przez uczelnię i przedszkole,
• zaangażowania, zainteresowania wykonywaniem powierzonych obowiązków,
• obserwowania zajęć opiekuna i innych nauczycieli – przygotowanie się do omówienia i analizy każdych zajęć,
• prowadzenia zajęć pod kontrolą opiekuna – w tym przygotowania konspektów z za-stosowaniem nowoczesnych metod nauczania oraz uwzględnieniem indywidualizacji (liczba zajęć i sposób ich dokumentowania będzie się różnić na poszczególnych uczelniach),
• inicjatywy w próbie rozwiązywania problemów wychowawczych pojawiających się w trakcie trwania praktyki,
• podjęcia próby diagnozowania potrzeb grupy, w której prowadzi zajęcia,
• motywowania podopiecznych do współpracy z nim podczas zajęć,
• inicjatywy w przygotowaniu przedsięwzięć innych niż zajęcia dydaktyczne, które po-zwolą na nawiązanie dobrych relacji ze środowiskiem przedszkolnym (w tym z rodzi-cami).
Praktyki w praktyce
Podsumowując rozważania o zadaniach przedszkola i praktykanta, warto wspomnieć, że we-dług Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, praktyki są integralną częścią kształcenia – nie mniej ważną niż zajęcia teoretyczne. Nie tylko uczelnie powinny się zatem starać, by lepiej zorganizować współpracę z podmiotami, którym powierzają praktykę – także dyrektor przedszkola powinien włożyć w to pewien wysiłek. Ostatecznie to on jest wykonawcą i koor-dynatorem praktyk, wybiera opiekuna praktyk i kontroluje ich prawidłowy przebieg.
Praktyki w czasie epidemii – zmiana standardu kształcenia nauczycieli
Zgodnie ze standardem kształcenia nauczycieli praktyki zawodowe na studiach oraz na stu-diach podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela odbywają się w placówkach systemu oświaty, nie mogą być więc prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, ponieważ do kształcenia standaryzowanego nie mają zasto-sowania ogólne zasady odbywania praktyk zawodowych w okresie stanu zagrożenia epide-micznego lub stanu epidemii. Niemniej w roku akademickim 2020/2021 praktyki zawodowe w kształceniu przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela będą mogły być reali-zowane również przez:
• prowadzenie przez studenta lub uczestnika studiów podyplomowych zajęć z wykorzy-staniem metod i technik kształcenia na odległość, obserwowanych przez opiekuna praktyki lub nauczyciela akademickiego oraz innych studentów lub uczestników stu-diów podyplomowych, a następnie analizę tych zajęć,
• bycie asystentem nauczyciela prowadzącego zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
• obserwowanie przez studentów lub uczestników studiów podyplomowych zajęć z wy-korzystaniem metod i technik kształcenia na odległość prowadzonych przez nauczy-ciela, a następnie rozmowę z nauczycielem lub opiekunem praktyk,
• przygotowywanie przez studentów lub uczestników studiów podyplomowych projektów edukacyjnych do wykorzystania w placówce systemu oświaty, m.in. scenariuszy zajęć, autorskich rozwiązań dydaktycznych, propozycji rozwiązań pojawiających się w placówce problemów opiekuńczo-wychowawczych, propozycji zindywidualizowanej pracy z dziećmi zdolnymi oraz dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
• prowadzenie przez studenta lub uczestnika studiów podyplomowych zindywidualizo-wanej nauki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z dzieckiem (przede wszystkim szczególnie uzdolnionym lub potrzebującym pomocy w nauce) – za zgodą rodzica, opiekuna praktyk oraz nauczyciela akademickiego,
• udział studenta lub uczestnika studiów podyplomowych w prowadzonych, z wykorzy-staniem środków komunikacji elektronicznej, spotkaniach przedszkolnych zespołów przedmiotowych, radzie pedagogicznej, a także w miarę możliwości w spotkaniach z rodzicami,
• prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej rozmowy studenta lub uczestnika studiów podyplomowych z opiekunem praktyki, dyrektorem placówki, nauczycielem psychologiem lub innymi nauczycielami,
• zapoznanie się przez studenta lub uczestnika studiów podyplomowych ze specyfiką placówki oraz aktami prawa wewnętrznego, jak również zasadami BHP placówki,
• analizę dzienników zajęć, które są prowadzone w formie elektronicznej (za zgodą dy-rektora przedszkola).