Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2013


Przygotowanie planu nadzoru pedagogicznego


Opracowała: Jadwiga Pytlarczyk, specjalista ds. nadzoru pedagogicznego, autorka publikacji dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, prowadzi szkolenia m.in. z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz metodyki wychowania przedszkolnego


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2013 r. poz. 560).


Celem nadzoru pedagogicznego jest doskonalenie warunków i efektów pracy przedszkola, szkoły bądź placówki. Dotyczy to także nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola niepublicznego.


Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego w § 2 stanowi m.in., że ilekroć jest w nim mowa o szkole, to należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego oraz szkoły, co oznacza, że zapisy tego aktu dotyczą także niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego. Wyjątek stanowią te paragrafy, gdzie zaznaczono, że odnoszą się do przedszkoli publicznych, czyli § 20, 21, 22 (opisane poniżej).


Paragraf 20 wymienia formy nadzoru, jakie są realizowane w przedszkolu publicznym, tj. ewaluację, kontrolę i wspomaganie. Określa też obserwację jako jeden ze sposobów realizacji zadań w zakresie kontroli i ewaluacji. Paragraf 21 informuje z kolei o terminie wprowadzania planu nadzoru pedagogicznego oraz o jego strukturze, a 22 określa termin prezentacji wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.


Skoro powyższe przepisy dotyczą wyłącznie przedszkoli publicznych, mogłoby się wydawać, że w placówce niepublicznej nie funkcjonuje plan nadzoru, podobnie jak jego ww. formy. Po wnikliwej analizie aktów prawnych okazuje się jednak, że nie jest to wcale takie pewne, a wręcz przeciwnie.


Paragraf 3 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego stanowi, że nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 Ustawy o systemie oświaty, w trybie planowych lub doraźnych działań – zapisy te dotyczą zarówno przedszkoli publicznych, jak i niepublicznych. Zakres działań ma wynikać z potrzeb placówki. Oznacza to, że nadzór w przedszkolu niepublicznym także powinien być planowy, czyli musi istnieć w nim „jakiś” plan nadzoru pedagogicznego, ale niekoniecznie należy zachować wskazaną w § 21 ww. Rozporządzenia strukturę planu czy terminy przedstawiania planu oraz wyników i wniosków z nadzoru.


Chociaż nie wynika to z § 21 Rozporządzenia, w przedszkolu niepublicznym plan nadzoru także powinien być przedstawiony radzie pedagogicznej, a w przypadku placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – nauczycielom i osobom niebędącym nauczycielami, które realizują zadania statutowe przedszkola, ponieważ jedną z zasad nadzoru jest jawność wymagań