OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2013
Olimpiady przedmiotowe
Opracowała: Małgorzata Kowalska, autorka publikacji o tematyce oświatowej
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. z 2002 r. Nr 13 poz. 125 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 8 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 65 poz. 400 ze zm.).
Mimo że nauczyciele pracujący z najzdolniejszymi uczniami od dawna skarżą się na to, że państwo nie inwestuje w utalentowaną młodzież i nie wspiera jej w przygotowywaniu się do naukowej rywalizacji, organizowane każdego roku olimpiady przedmiotowe od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem zarówno ze strony młodych ludzi, jak i opiekujących się nimi pedagogów oraz dyrektorów szkół.
Zasady organizacji olimpiad przedmiotowych
Zasady organizacji olimpiad przedmiotowych reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. Zgodnie z jego zapisami olimpiady organizowane są głównie z myślą o uczniach szkół ponadgimnazjalnych, aczkolwiek mogą brać w nich również udział uczniowie placówek niższego szczebla: szkół podstawowych i gimnazjów, a także zasadniczych szkół zawodowych i szkół zasadniczych – rekomendowani przez szkołę i realizujący indywidualny program lub tok nauki.
Olimpiady mają charakter zawodów o zasięgu ogólnopolskim z wybranej dziedziny wiedzy i składają się z trzech etapów:
- Pierwszego etapu, organizowanego na poziomie szkolnym lub międzyszkolnym – od uczestników wymagany jest zakres i poziom wiedzy oraz umiejętności wystarczający do uzyskania oceny bardzo dobrej z danego przedmiotu. Etap polega zazwyczaj na wysłaniu pracy pisemnej lub rozwiązaniu zadań przygotowanych przez komitet danej olimpiady.
- Drugiego etapu o zasięgu okręgowym, do którego dostają się najlepsi uczestnicy pierwszej części olimpiady. Biorący w nim udział uczniowie powinni dysponować wiedzą wymaganą do uzyskania oceny celującej z danego przedmiotu.


