OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2013
ZAKTUALIZOWANO: 17 SIERPNIA 2017
Zespół wychowawców w szkole
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
W każdej szkole mogą być tworzone zespoły nauczycieli uczących w danym oddziale, zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe oraz zespoły problemowo-zadaniowe, o czym przesądza treść art. 111 pkt 5 Prawa oświatowego.
Powołanie zespołu i wyłonienie przewodniczącego
Zespoły w szkole mogą być tworzone przez jej dyrektora. Pracą zespołu powinien kierować przewodniczący, powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
Procedura powołania zespołu:
Krok 1: Określenie celu powstania zespołu.
Krok 2: Ustalenie składu zespołu.
Krok 3: Powołanie członków zespołu.
Krok 4: Wyłonienie przewodniczącego i przedstawienie propozycji dyrektorowi.
Krok 5: Powołanie przewodniczącego zespołu przez dyrektora szkoły.
Krok 6: Określenie sposobu pracy zespołu (ciągła czy czasowa, częstotliwość spotkań).
Krok 7: Podział zadań pomiędzy członków zespołu.
Krok 8: Ustalenie zasad monitoringu, ewaluacji pracy zespołu.
Procedura powołania przewodniczącego zespołu:
Krok 1: Dyrektor informuje o powołaniu zespołu i podaje jego skład.
Krok 2: Nowo powołany zespół na pierwszym zebraniu zwołanym przez dyrektora szkoły wybiera kandydata na przewodniczącego.
Krok 3: Przedstawiciel lub przedstawiciele zespołu składają wniosek do dyrektora o powołanie przewodniczącego zespołu, którego kandydatura została wyłoniona na pierwszym zebraniu.
Krok 4: Dyrektor powołuje nauczyciela do pełnienia funkcji przewodniczącego zespołu.
Znaczenie zespołu wychowawców
Zespołem, który ma szczególne znaczenie w każdej szkole, jest zespół wychowawców. Powinien on istnieć w każdej placówce, niezależnie od jej wielkości, liczby klas i uczniów. Praca wychowawcza dla wielu nauczycieli jest najtrudniejszym aspektem pracy w zawodzie. Działalność wychowawcy to niesłychanie dużo „papierkowej” pracy związanej z wypełnianiem dokumentacji przebiegu nauczania swoich podopiecznych i innej, łączącej się z codziennymi zadaniami wychowawcy. Ponadto pełnienie tej funkcji wymaga reagowania na wszystkie niewłaściwe zachowania uczniów i wiąże się z koniecznością udzielania im pomocy w rozwiązywaniu ich problemów i łagodzenia konfliktów wewnątrz klasy.
Rola wychowawcy zobowiązuje do zainteresowania się problemami swoich podopiecznych, nie tylko szkolnymi, jak słabe wyniki nauczania czy niska frekwencja, ale także innymi, które mogą być źródłem kłopotów szkolnych. Praca wychowawcy to również bardzo często konieczność ścisłej współpracy z rodzicami ucznia, z pedagogiem, psychologiem szkolnym, aby wspólnie pomóc wychowankowi. Uczniowie oczekują od wychowawcy wsparcia i zrozumienia ich potrzeb, a to niełatwe zadanie nawet dla doświadczonego pedagoga.
Samemu wychowawcy niejednokrotnie trudno podejmować właściwe decyzje bez popełniania błędów. Dlatego tak ważne jest istnienie zespołu wychowawców, który umożliwia wymianę doświadczeń, opinii, pomysłów, daje możliwość skonsultowania własnego postępowania ze zdaniem innych, wspólnego omówienia najtrudniejszych sytuacji i rozwiania wątpliwości. Spotkania w gronie wychowawców pozwalają na przedstawienie problemów, skonfrontowanie ich z opinią innych wychowawców, podejmowanie wspólnych decyzji. Zwiększa się przez to efektywność pracy jednostki, dochodzi do ograniczenia liczby indywidualnych błędów i łatwiej w ten sposób udzielić pomocy tym spośród wychowawców, którzy tego potrzebują.