Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2013


Przygotowanie planu nadzoru pedagogicznego


Opracowała: Jadwiga Pytlarczyk, specjalista ds. nadzoru pedagogicznego, autorka publikacji dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, prowadzi szkolenia m.in. z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz metodyki wychowania przedszkolnego


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2013 r. poz. 560).


Celem nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora przedszkola jest doskonalenie warunków i efektów pracy placówki. Nadzór jest realizowany przez wykonywanie zadań określonych w art. 33 Ustawy o systemie oświaty, które zostały uwzględnione w formach nadzoru pedagogicznego. Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego wymienia trzy formy wewnętrznego nadzoru pedagogicznego (§ 20 ust. 1):


  1. Ewaluacja wewnętrzna – praktyczne badanie oceniające efekty pracy przedszkola. Ewaluacja odnosi się do art. 33 ust. 1 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty, tj. analizowania i oceniania efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówek.
  2. Kontrola wewnętrzna – sprawdzanie przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola. Kontrola odnosi się do art. 33 ust. 1 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty, tj. oceniania stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówek i nauczycieli.
  3. Wspomaganie nauczycieli – pomoc w doskonaleniu i rozwoju zawodowym nauczycieli. Wspomaganie odnosi się do art. 33 ust. 1 pkt 3 i 4 Ustawy o systemie oświaty, tj. udzielania pomocy placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz inspirowania nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.


Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego