OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2013
Zmiany w prawie oświatowym od 1 września 2013 r.
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 149 poz. 887 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Rozporządzenie z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2013 r. poz. 560),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 260 poz. 2593 ze zm.) – uchylone.
Zmiany w prawie, które wchodzą w życie od 1 września 2013 r., wiążą się z nowymi obowiązkami dyrektorów przedszkoli. Część z nich weszła w życie już wcześniej, jednak będzie miała wpływ na zakres obowiązków dyrektorów dopiero od nowego roku szkolnego. Poniżej znajduje się podsumowanie najważniejszych zmian w prawie oświatowym, wpływających na zakres pracy dyrektora publicznego przedszkola.
Zmiany w zakresie nadzoru pedagogicznego
1 września 2013 r. wchodzi w życie pozostała część istotnej nowelizacji Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zmiany te wpływają również na obowiązki dyrektorów związane z przeprowadzaną ewaluacją.
Dotychczas poziom spełniania przez placówkę poszczególnych wymagań opierał się na czterech obszarach, w których te wymagania były pogrupowane. Rozwiązanie takie budziło jednak pewne kontrowersje, w związku z czym, począwszy od 1 września, nastąpi w tym zakresie zmiana. Ewaluacje problemowe będą prowadzone w odniesieniu do wymagań wybranych w taki sposób, który pozwoli na badanie określonych zagadnień. Zmienione zostaną wymagania stosowane wobec przedszkoli, określone w załączniku do Rozporządzenia.
Rozporządzenie zmieniające wprowadza także nowy wymóg, zobowiązujący organ nadzoru pedagogicznego do przeprowadzenia ewaluacji całościowej w przedszkolu, wobec którego zastosowany został tryb działania przewidziany w art. 34 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty. Ewaluacja będzie musiała zostać przeprowadzona w ciągu trzech lat od dnia przekazania dyrektorowi raportu z ewaluacji zewnętrznej. Rozwiązanie takie ma zapewnić wdrożenie przez dyrektora działań naprawczych podjętych w jego przedszkolu.
Począwszy od 1 września 2013 r., plan nadzoru pedagogicznego w przedszkolu powinien być opracowany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w placówce w poprzednim roku szkolnym. Zmianie uległ również zakres kwestii, które powinny zostać zawarte w planie – obecnie plan nadzoru powinien zawierać w szczególności:
- Przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia.
- Tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola.
- Zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.
Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w nowym roku szkolnym
16 marca 2013 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Tym samym zastąpiło ono poprzednio obowiązujące Rozporządzenie z 17 listopada 2010 r. Wprowadzenie nowego aktu prawnego jest wynikiem wielu problemów interpretacyjnych powstających w trakcie wdrażania jego zapisów do praktyki funkcjonowania poradni. Zmiana wpłynie także na obowiązki dyrektorów w nowym roku szkolnym.
- Wydawanie opinii
Nowym rozwiązaniem, które będzie rzutowało bezpośrednio na obowiązki dyrektorów publicznych przedszkoli, jest możliwość zwrócenia się przez poradnię do przedszkola, do której uczęszcza dziecko podlegające opinii, w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych (§ 5 ust. 5 ww. Rozporządzenia). W przypadku takiego zapytania skierowanego przez poradnię dyrektor będzie musiał zapewnić przygotowanie przez właściwych nauczycieli lub specjalistów (psychologów, pedagogów, logopedów) odpowiedniej opinii w zakresie problemów wychowawczych lub dydaktycznych danego dziecka. O skierowaniu takiego zapytania poradnia powinna również poinformować osobę składającą wniosek o wydanie opinii.
- Nowa forma realizowania zadań
Nowe Rozporządzenie