Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2013


Zmiany w prawie oświatowym od 1 września 2013 r.


Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 149 poz. 887 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  • Rozporządzenie z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2013 r. poz. 560),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 260 poz. 2593 ze zm.) – uchylone.


Zmiany w prawie, które wchodzą w życie od 1 września 2013 r., wiążą się z nowymi obowiązkami dyrektorów przedszkoli. Część z nich weszła w życie już wcześniej, jednak będzie miała wpływ na zakres obowiązków dyrektorów dopiero od nowego roku szkolnego. Poniżej znajduje się podsumowanie najważniejszych zmian w prawie oświatowym, wpływających na zakres pracy dyrektora publicznego przedszkola.


Zmiany w zakresie nadzoru pedagogicznego


1 września 2013 r. wchodzi w życie pozostała część istotnej nowelizacji Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zmiany te wpływają również na obowiązki dyrektorów związane z przeprowadzaną ewaluacją.


Dotychczas poziom spełniania przez placówkę poszczególnych wymagań opierał się na czterech obszarach, w których te wymagania były pogrupowane. Rozwiązanie takie budziło jednak pewne kontrowersje, w związku z czym, począwszy od 1 września, nastąpi w tym zakresie zmiana. Ewaluacje problemowe będą prowadzone w odniesieniu do wymagań wybranych w taki sposób, który pozwoli na badanie określonych zagadnień. Zmienione zostaną wymagania stosowane wobec przedszkoli, określone w załączniku do Rozporządzenia.


Rozporządzenie zmieniające wprowadza także nowy wymóg, zobowiązujący organ nadzoru pedagogicznego do przeprowadzenia ewaluacji całościowej w przedszkolu, wobec którego zastosowany został tryb działania przewidziany w art. 34 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty. Ewaluacja będzie musiała zostać przeprowadzona w ciągu trzech lat od dnia przekazania dyrektorowi raportu z ewaluacji zewnętrznej. Rozwiązanie takie ma zapewnić wdrożenie przez dyrektora działań naprawczych podjętych w jego przedszkolu.


Począwszy od 1 września 2013 r., plan nadzoru pedagogicznego w przedszkolu powinien być opracowany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w placówce w poprzednim roku szkolnym. Zmianie uległ również zakres kwestii, które powinny zostać zawarte w planie – obecnie plan nadzoru powinien zawierać w szczególności:


  1. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia.
  2. Tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola.
  3. Zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia.


Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w nowym roku szkolnym


16 marca 2013 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Tym samym zastąpiło ono poprzednio obowiązujące Rozporządzenie z 17 listopada 2010 r. Wprowadzenie nowego aktu prawnego jest wynikiem wielu problemów interpretacyjnych powstających w trakcie wdrażania jego zapisów do praktyki funkcjonowania poradni. Zmiana wpłynie także na obowiązki dyrektorów w nowym roku szkolnym.


  1. Wydawanie opinii


Nowym rozwiązaniem, które będzie rzutowało bezpośrednio na obowiązki dyrektorów publicznych przedszkoli, jest możliwość zwrócenia się przez poradnię do przedszkola, do której uczęszcza dziecko podlegające opinii, w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych (§ 5 ust. 5 ww. Rozporządzenia). W przypadku takiego zapytania skierowanego przez poradnię dyrektor będzie musiał zapewnić przygotowanie przez właściwych nauczycieli lub specjalistów (psychologów, pedagogów, logopedów) odpowiedniej opinii w zakresie problemów wychowawczych lub dydaktycznych danego dziecka. O skierowaniu takiego zapytania poradnia powinna również poinformować osobę składającą wniosek o wydanie opinii.


  1. Nowa forma realizowania zadań


Nowe Rozporządzenie