OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2013
Zmiany w nadzorze pedagogicznym w przedszkolach niepublicznych
Opracowała: Jadwiga Pytlarczyk, specjalista ds. nadzoru pedagogicznego, autorka publikacji dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, prowadzi szkolenia m.in. z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz metodyki wychowania przedszkolnego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2013 r. poz. 560).
Długo zapowiadane zmiany w nadzorze pedagogicznym stały się faktem. 10 maja 2013 r. podpisano Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. W kolejnych aktualizacjach „Niezbędnika Dyrektora Placówki Niepublicznej. Przedszkole i żłobek” znajdą Państwo plan nadzoru pedagogicznego zgodny z nowymi regulacjami prawnymi, a także szczegółowe omówienie wszystkich wymagań wraz z zestawami narzędzi ewaluacyjnych.
Nowelizacja dotyczy przede wszystkim wymagań, które opisuje załącznik do Rozporządzenia, ale nie tylko. Poniżej przedstawiono inne zmiany wprowadzone przez nowelizację.
Definicje terminów dotyczących nadzoru pedagogicznego
Obok dotychczasowych pojęć z zakresu nadzoru pedagogicznego pojawia się nowy zdefiniowany termin – „monitorowanie” (§ 2 pkt 11). Teraz w nadzorze pedagogicznym oznacza ono działanie prowadzone w przedszkolu, obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki.
Dodano odpowiednio § 17a, mówiący o tym, że wizytatorzy przeprowadzający w przedszkolu czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego mogą monitorować pracę placówki w zakresie ustalonym na dany rok szkolny przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w podstawowych kierunkach polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja zewnętrzna
Ewaluacja zewnętrzna dotyczy zarówno przedszkoli publicznych, jak i niepublicznych. W zmienionym akcie prawnym doprecyzowano sposób wykonywania czynności podczas ewaluacji zewnętrznej, uwzględniając placówki, w których nie tworzy się rady pedagogicznej (§ 8). Po zmianach zapis stanowi, że przed rozpoczęciem ewaluacji zewnętrznej w przedszkolu zespół lub osoba wyznaczona do jej przeprowadzenia przedstawia zakres i harmonogram ewaluacji na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku przedszkola, w którym nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem dyrektora, nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania przedszkola. W taki sam sposób (uwzględniając sytuację, gdy w przedszkolu nie ma rady pedagogicznej) przed sporządzeniem raportu z ewaluacji zewnętrznej prezentowane są zebrane wyniki i wstępne wnioski z ewaluacji (§ 9).
Czynności ewaluacji zewnętrznej przeprowadzane w przedszkolu planuje się, podobnie jak wcześniej, na okres nie dłuższy niż pięć dni roboczych w ciągu kolejnych dwóch tygodni. W nowym brzmieniu dopuszczono jednak możliwość, by pobyt ten w czasie ww. pięciu dni roboczych rozciągnął się na okres kolejnych trzech tygodni, jeżeli ze względu na organizację pracy przedszkola nie będzie możliwe przeprowadzenie czynności ewaluacji zewnętrznej w ustalonym terminie na przestrzeni dwóch tygodni (§ 8 ust. 8 i 9).
Dodano zapisy § 8a ust. 1 i 2, zgodnie z którymi zespół lub osoba wyznaczona do przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej w przedszkolu:
- uzgadnia z dyrektorem przedszkola przebieg ewaluacji i podejmowane w jej ramach czynności,
- uzyskuje od dyrektora informacje o pracy przedszkola,
- dokumentuje czynności ewaluacji.
Ponadto osoby uczestniczące w ewaluacji zewnętrznej (w tym nauczyciele, wychowankowie i ich rodzice oraz przedstawiciele organizacji i instytucji współpracujących z przedszkolem) są wybierane przez zespół lub osobę wyznaczoną do przeprowadzenia tej ewaluacji w przedszkolu.
Usunięto zapis o siedmiodniowym terminie spotkania od dnia zakończenia ewaluacji w celu prezentacji wyników i wniosków (§ 9). Po zmianie zapis ten stanowi: „Zespół lub osoba, którzy przeprowadzają ewaluację zewnętrzną, przed sporządzeniem raportu, o którym mowa w ust. 2, przedstawiają zebrane wyniki i wstępne wnioski z ewaluacji na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku przedszkola, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem dyrektora, nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki”.
Warto zwrócić uwagę na użyte sformułowanie „wstępne wnioski”. Oznacza to, że ustalone wnioski mogą zostać jeszcze zmienione po zebraniu i zapisane w raporcie w inny sposób. Może się tak stać, jeśli po zaprezentowaniu ich nastąpią dodatkowe wyjaśnienia lub zostaną przedstawione dodatkowe informacje.
Raport z ewaluacji zewnętrznej
Dodano zapis § 9 ust. 2a dotyczący terminów sporządzania raportu z przeprowadzanej ewaluacji zewnętrznej:
- całościowej – raport sporządzany w terminie 25 dni roboczych,
- problemowej – raport sporządzany w terminie 20 dni roboczych – liczonych od dnia rozpoczęcia w przedszkolu czynności ewaluacji zewnętrznej.
Raport ten organ sprawujący nadzór pedagogiczny przekazuje dyrektorowi przedszkola oraz organowi prowadzącemu placówkę w terminie siedmiu dni roboczych od dnia sporządzenia raportu (§ 9 ust. 3).
Terminy ww. spotkań są więc wyznaczane, licząc nie od daty zakończenia, ale rozpoczęcia ewaluacji. Zmieniono bowiem datę jej zakończenia. Wcześniej był nią piaty dzień pobytu wizytatorów w przedszkolu, w Rozporządzeniu zmieniającym zapisano natomiast, że dzień przekazania raportu jest dniem zakończenia ewaluacji zewnętrznej (§ 9 ust. 3a).


