Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: lipiec 2013

ZAKTUALIZOWANO: MAJ 2014


Akty prawne obowiązujące w przedszkolu niepublicznym – część II


Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. z 2009 r. Nr 184 poz. 1436 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173 poz. 1072),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 414),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2013 r. poz. 1257),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2008 r. Nr 175 poz. 1086),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).


Przedszkola niepubliczne stanowią część systemu oświaty i tym samym są zobligowane do stosowania odpowiednich przepisów prawnych regulujących zasady funkcjonowania tego typu jednostek. Niestety złożona forma regulacji prawnych kształtujących zasady funkcjonowania systemu oświaty, w tym przedszkoli niepublicznych, może prowadzić do pewnych wątpliwości, które z tych regulacji muszą być stosowane obowiązkowo, a na których placówki mogą opierać się dobrowolnie, czerpiąc z nich wzorce usprawniające ich organizację. Poniżej publikujemy drugą część przeglądu aktów wykonawczych wydanych na podstawie Ustawy o systemie oświaty, które znajdują zastosowanie również w przedszkolach niepublicznych.


  1. Rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek

Przepisy prawa nie stawiają organom prowadzącym przedszkola niepubliczne wymogów co do kwalifikacji, jakie muszą spełniać zarządzający nimi dyrektorzy. Obecnie obowiązujące wymogi kwalifikacyjne dotyczące dyrektorów mają obligatoryjne zastosowanie wyłącznie w przypadku przedszkoli publicznych. Nie oznacza to jednak, że organ prowadzący powinien dopuszczać do pracy na stanowisku dyrektorskim osobę przypadkową, bez kwalifikacji dających rękojmię poprawnego wykonywania nałożonych na nią obowiązków. Tym samym powszechną praktyką jest stawianie kandydatom na stanowiska dyrektorskie w przedszkolach niepublicznych wymagań analogicznych do tych, jakie obowiązują dyrektorów placówek publicznych. Zostały one zawarte w Rozporządzeniu w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek, wydanym na podstawie art. 36 ust. 3 uso. Należy zaznaczyć, że wymagania określone w Rozporządzeniu mogą być oczywiście dowolnie zmieniane przez organ prowadzący w celu dostosowania ich do potrzeb danej placówki. Przykładowo, zgodnie z odpowiednimi zapisami Rozporządzenia dyrektorem przedszkola niepublicznego mogłaby zostać osoba posiadająca stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, spełniająca dodatkowe wymagania:


  • posiadająca wykształcenie wyższe z przygotowaniem pedagogicznym bądź inne odpowiednie wykształcenie,
  • posiadająca co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego,
  • przed przystąpieniem do procedury rekrutacyjnej uzyskała:


  • co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub
  • pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku.


Trzeba podkreślić, że w stosunku do osób zatrudnianych na stanowiskach dyrektorskich, które nie będą pełniły jednocześnie obowiązków nauczycielskich, nie ma podstawy prawnej do żądania przedstawienia zaświadczenia z KRK poświadczającego, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo. Obowiązek taki istnieje wyłącznie w stosunku do nauczycieli zatrudnianych na stanowiskach dyrektorów (art. 91b ust. 2 pkt 4 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela, t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 ze zm., w związku z art. 26 ust. 1 pkt 5 KN). Zakres danych, których można żądać od kandydata do pracy, został bowiem ściśle określony w art. 221 § 1 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy