Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2013


Program koła filmowego dla uczniów klas I–III liceum – „Problemy adaptacji filmowej”


Opracował: Wojciech Konieczny, nauczyciel języka polskiego


Film jest dziedziną sztuki, która w procesie nauczania odgrywa coraz większą rolę – chętnie po filmy sięgają nauczyciele, kino zaś cieszy się wśród uczniów bardzo dużą popularnością. Problem jednak w tym, że wciąż niewiele osób potrafi o filmach rozmawiać – najczęściej odbiór dzieła filmowego ogranicza się bowiem do zdawkowego „podobało się/nie podobało się”, a niewielu widzów skłonnych jest do głębszej analizy, traktując film jako dzieło niedorównujące walorom artystycznym literaturze.


Celem koła filmowego jest uświadomienie młodym widzom tego, w jaki sposób dokonywać wnikliwej analizy dzieła filmowego i umiejętności odczytywania go jako tekstu kultury. Spośród wielu możliwych sposobów mówienia o filmie najbardziej trafnym i najlepiej wpisującym się w tok nauczania szkolnego jest przedstawienie filmu jako adaptacji – przede wszystkim literackiej, ale nie tylko (jedne z zajęć poświęcone będą bowiem adaptacjom innego rodzaju tekstów). Dzięki temu kinematografia łączy się bezpośrednio z literaturą, a omawiane na zajęciach filmy rozpatrywane są przede wszystkim w kontekście rozmaitych tekstów kultury – podstawowym celem zajęć jest ukazanie mechanizmów adaptacji filmowej. Projekcja każdego filmu jest poprzedzona zapoznaniem się z tekstem, który posłużył jako podstawa do adaptacji, a cały cykl podzielony jest na 15 części tematycznych – każda poświęcona innej formie adaptacji.


Zajęcia pozwolą uczniom dokonywać wnikliwej analizy dzieła filmowego i pokażą, jaka jest relacja pomiędzy literaturą i kinem. Doświadczenie szkolne udowadnia, że tematy związane z relacją kina i literatury („książka a film”) są tyle popularne, co kłopotliwe w realizacji.


Podstawową materią zajęć jest film, co wymaga specyficznej organizacji zajęć, odmiennej od typowych lekcji. Spotkania planowane są co tydzień, w godzinach popołudniowych, przez cały rok szkolny, w systemie 1+1. Pierwsze zajęcia, których czas trwania uzależniony jest od długości filmu, zaczynają się krótką (maksymalnie 10-minutową) prelekcją nauczyciela, po której następuje projekcja filmu. Następne zajęcia, odbywające się w kolejnym tygodniu, trwają jedną godzinę lekcyjną (45 minut) i poświęcone są dyskusji na temat filmu w kontekście przeczytanej wcześniej lektury – ta zadawana jest na zakończenie każdego cyklu 1+1, tzn. po zajęciach poświęconych analizie jednej adaptacji filmowej.


Koło filmowe odbywa się po zakończeniu lekcji, jest nieobowiązkowe i skierowane do wszystkich licealistów zainteresowanych kinem.


Prezentowane na zajęciach filmy to starannie wyselekcjonowana propozycja 12 tytułów, które są charakterystycznymi przykładami różnego rodzaju adaptacji filmowych. W zestawieniu tym są zarówno niekwestionowane arcydzieła sztuki filmowej, filmy ambitne, popularne widowiska, klasyka kina i filmy współczesne – celem zajęć jest bowiem ukazanie różnorodności adaptacji filmowej. Na koniec przewidziano projekcję filmu, uchodzącego powszechnie za „złą” adaptację – przykład ten pozwoli jeszcze bardziej wykazać pewne cechy adaptacji filmowej.


Rolą nauczyciela jest przede wszystkim pomoc w interpretowaniu omawianych dzieł, prowokowanie do dyskusji i wyrażania opinii przez uczniów, a także pomoc w budowaniu wniosków.


Założenia ogólne


Działalność koła:


  • wskazanie celów funkcjonowania i działalności koła oraz celów podejmowanych na zajęciach zadań w odniesieniu do podstawy programowej,
  • określenie warunków uczestnictwa w zajęciach,
  • ustalenie formy i terminu realizacji zajęć,
  • realizowanie przyjętych przez koło zadań,
  • ewaluacja pracy koła oraz metody ewaluacji osiągnięć uczniów.


Cele zajęć:


  • rozwijanie zainteresowań młodzieży,
  • rozszerzanie wiedzy szkolnej zdobytej na lekcjach języka polskiego,
  • motywowanie do wyrażania własnego zdania, samodzielnych i niezależnych sądów oraz opinii,
  • poszerzanie zainteresowań filmem,
  • zapoznanie uczniów z rodzajami i gatunkami filmowymi,
  • kształtowanie umiejętności odczytywania języka filmu,
  • kształtowanie umiejętności analizy dzieła filmowego,
  • świadomy odbiór tekstów kultury,
  • zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami adaptacji filmowej,
  • wykazanie różnic pomiędzy literaturą a kinematografią,
  • zapoznanie uczniów z terminologią związaną z adaptacją filmową,
  • rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, kształcenie poprawnego i jasnego formułowania myśli oraz świadomego posługiwania się językiem.


Forma realizacji zajęć:


  • czas trwania: rok,
  • częstotliwość spotkań: raz w tygodniu co tydzień po lekcjach w ramach koła zainteresowań,
  • obejmują 12 spotkań po około 120 minut (prelekcja, której czas nie powinien przekraczać 10 minut + projekcja filmu: czas trwania uzależniony od długości filmu) i 15 spotkań po 45 minut (w tym 12 spotkań poświęconych omówieniu 12 obejrzanych filmów i 3 zajęcia wprowadzające na samym początku cyklu) odbywających się naprzemiennie,
  • przewidziane są dla grupy 10–20 uczniów liceum.


Przebieg zajęć (każda jednostka tematyczna składa się z dwóch zajęć):


Zajęcia pierwsze:


  • prelekcja nauczyciela zawierająca najważniejsze informacje o filmie (wskazanie uczniom elementów, na które powinni zwrócić szczególną uwagę),
  • projekcja filmu.


Zajęcia drugie:


  • dyskusja,
  • zadanie lektury, której adaptacją będzie film omawiany na kolejnych zajęciach.


Metody pracy:


  • metoda praktyczna – ćwiczenia warsztatowe,
  • metoda eksponująca (pokazy filmowe, projekty multimedialne),
  • dyskusja,
  • „burza mózgów”,
  • wykład.


Formy pracy:


  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zbiorowa.


Niezbędny sprzęt:


  • sala umożliwiająca wyświetlanie filmów i takie ustawienie krzeseł, które w trakcie seansu pozwoli na imitację sali kinowej, a na zajęciach poświęconych dyskusji o filmie utworzenie kręgu,
  • rzutnik i ekran (ewentualnie telewizor),
  • odtwarzacz DVD,
  • kolekcja filmów – wszystkie 12 tytułów zostało wydanych na DVD, szkoła powinna dokonać zakupu filmów, ewentualnie sfinansować wypożyczenie,