STAN PRAWNY NA 12 GRUDNIA 2025
Zgodnie z art. 63 Konstytucji każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg – także dotyczących przedszkoli – odbywa się na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego. Zagadnienia dotyczące skarg szczegółowo określa dział VIII wskazanej ustawy, zatytułowany Skargi i wnioski, oraz Rozporządzenie RM z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skarga, czyli...?
Warto na początku wyjaśnić, czym jest skarga. Zgodnie z art. 222 k.p.a. o tym, czy pismo jest skargą, decyduje jego treść. Przedmiotem skargi dotyczącej przedszkola może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez placówkę bądź jej pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw, co reguluje art. 227 k.p.a. Jej złożenie nie wymaga żadnej określonej formy zewnętrznej, gdyż jedynie treść będzie decydowała o tym, czy jest to skarga. Składa się ją do wyznaczonych organów właściwych do jej rozpatrzenia (art. 228 k.p.a.). Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 4 Prawa oświatowego organem właściwym do rozpatrywania skarg jest kurator oświaty, który wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego:
- w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – w sprawach przedszkoli publicznych, zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, oraz przedszkoli niepublicznych,
- w stosunku do dyrektorów przedszkoli – w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów.
W związku z powyższym pierwszym organem właściwym do rozpatrywania skarg jest dyrektor przedszkola. Skargi można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą, co reguluje art. 221 § 3 k.p.a.
Składanie skarg
Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg w przedszkolu powinno być powierzone wyodrębnionej komórce organizacyjnej lub imiennie wyznaczonym pracownikom (§ 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków). Mogą to być np. dyrektor, wicedyrektor, pedagog bądź wychowawcy grup. Nie ma ściśle określonych osób, które powinny zajmować się przyjmowaniem skarg. Ważne jest tylko to, by były one wyznaczone. Informację wskazującą komórkę organizacyjną lub wyznaczonych pracowników przyjmujących oraz rozpatrujących skargi należy umieścić w placówce w widocznym miejscu (§ 3 ust. 2 ww. rozporządzenia). Wyznaczając terminy przyjmowania skarg, warto wziąć pod uwagę poniższe wskazówki:
- przedszkole samo ustala dni i godziny, w których przyjmuje osoby w sprawie skarg (art. 253 § 1 k.p.a.),
- osoby w sprawach skarg powinny być przyjmowane co najmniej raz w tygodniu (art. 253 § 2 k.p.a.),
- dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb rodziców i dzieci, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy (art. 253 § 3 k.p.a.),
- informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie danego przedszkola oraz w podporządkowanych mu placówkach (art. 253 § 4 k.p.a.).
Paragraf 5 Rozporządzenia w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków określa, że skargi mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W razie zgłoszenia skargi ustnie osoba przyjmująca zgłoszenie jest zobowiązana do sporządzenia protokołu, który podpisują wnoszący skargę i przyjmujący zgłoszenie (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia). W protokole tym zamieszcza się datę przyjęcia skargi, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy (§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia). Jeżeli wnoszący zażąda potwierdzenia złożenia skargi, wówczas przyjmujący jest zobowiązany do jej potwierdzenia (§ 7 ww. rozporządzenia).


