Kinderbal i kids party w przedszkolu - zasady organizacji
Nasze Małe Księżniczki i Mali Książęta idą na bal
Świat dziecka jest niezwykle barwny, tajemniczy i wyjątkowy. Nauczyciel przedszkola doskonale to rozumie. Dlatego też programy zajęć ubiera tak, by były bajeczne i wyjątkowe. Kreatywny nauczyciel potrafi wykorzystać nie tylko swoją wiedzę pedagogiczną ale i twórczo organizować czas swoim podopiecznym. Czasem taki nauczyciel zamienia się w aktora i animatora ożywiającego maskotki, postacie z bajek, by zajęcia z dziećmi były przepełnione uśmiechem i fantazją.
Dziecko jest szczególnie podekscytowane, gdy może uruchomić swoją wyobraźnię i samo zamienić się choć na chwilę w Kubusia Puchatka, Pszczółkę, Aniołka, Księżniczkę, Księcia czy Zorro. Bal dla dzieci, zwany inaczej Kidsparty czy Kinderbalem, może być także czasem edukacji. Przestrzeń to szczególna, puszczająca wodze wyobraźni dziecka, uruchamiająca proces nauki przez zabawę.
Podczas balu nie powinno zabraknąć tańca, śpiewu, czy aktywności plastycznych. Organizować można min. mikołajki, bale maskowe, przyjęcia tematyczne (np. „Z wizytą w kosmosie”), zawody sportowe.
Firmy organizujące bale dla dzieci wzbogacają program o:
- występy cyrkowców, iluzjonistów i akrobatów,
- treserów zwierząt,
- malowanie twarzy,
- zabawy z chustą animacyjną,
- zjeżdżalnie dmuchaną (zamki),
- wielkie maskotki Misia, Kota, Smoka, Ptaka, Hipopotama, Kangurka (ożywianie od środka przez animatorów).
Źródło imprez dla dzieci znajduje się u podstaw wychowania. Wiele dziś miejsca w dyskusji nad dobrymi metodami pedagogicznymi poświęca się zabawie. Często słyszymy znane powiedzenie: uczyć przez zabawę. Ta forma aktywności była znana człowiekowi od samego początku jego istnienia .
Pedagodzy opracowali wiele definicji terminu „zabawa”. Niektórzy określają ją jako specjalną, naturalną, wrodzoną metodę uczenia się człowieka .
Zabawa niewątpliwie jest potrzebą małych i dużych. Stanowi naturalne dopełnienie całokształtu istnienia i działalności człowieka.
Najczęściej odnosi się do każdej czynności, którą człowiek podejmuje dobrowolnie, bez przymusu z zewnątrz, dla własnej przyjemności .
Analizując podane definicje możemy wyodrębnić następujące cechy zabawy :
- przyjemność i radość z wykonywanych czynności,
- dobrowolność uczestnictwa,
- poznanie nowych wartości i informacji,
- kreatywność,
- stworzenie odrębnego świata fikcji,
- zaspokojenie różnych potrzeb ludzkich.
E. Hurlock wyróżniła 4 zasadnicze funkcje zabawy:
- funkcja kształcąca - polega na tym, iż dziecko w zabawie kształci swoje zmysły wzbogaca wiedzę o świecie, poznaje samego siebie, rozwija język i umiejętność komunikowania się, poznaje swoje możliwości i dokonuje samooceny;
- funkcja wychowawcza - zabawa rozbudza u dziecka określony stosunek do otoczenia społecznego, poznaje normy społeczne i reguły postępowania, uczy się rzetelności i uczciwości ;
- funkcja terapeutyczna - dziecko podczas zabawy uwalnia się od napięć i emocji, uczy się różnych sposobów wyrażania swoich uczuć oraz rozwiązywania swoich problemów;


