OPUBLIKOWANO: CZERWIEC 2013
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego – najczęściej popełniane błędy
Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.).
Dyrektor przedszkola niepublicznego nie jest zobligowany przez Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego do przedstawienia sprawozdania radzie pedagogicznej. O sposobie sprawozdawczości w przedszkolu powinny rozstrzygać regulacje wewnętrzne wynikające ze statutu placówki. Najczęściej przyjętą praktyką jest przedstawianie sprawozdania z nadzoru zarówno radzie pedagogicznej, jak i organowi prowadzącemu przedszkole niepubliczne. Forma sprawozdania jest dowolna (także powinna wynikać ze statutu przedszkola), jednak i w tym wypadku, podobnie jak w przedszkolach publicznych, stosowany jest wynikający z Rozporządzenia zakres sprawozdania, które obejmuje:
- ewaluację wewnętrzną polegającą na ocenianiu jakości pracy przedszkola oraz praktycznym wykorzystaniu oceny w celu jej doskonalenia,
- kontrolę przestrzegania przez nauczycieli regulacji prawnych dotyczących pracy dydaktycznej, wychowawczo-opiekuńczej oraz pozostałych form działalności określonych w statucie przedszkola,
- wspomaganie nauczycieli w realizacji powierzonych im zadań, m.in. poprzez zachęcanie do korzystania z form doskonalenia zawodowego oraz motywowanie do rozwoju zawodowego.
Przytoczone przepisy wskazują, że dyrektor przedszkola może przedstawić wyniki i wnioski w dowolnej formie. Istotne jest, aby znalazły się tam czytelne informacje na temat realizacji wymienionych wcześniej trzech form sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Zwyczajowo dyrektor przedstawia wnioski z nadzoru w formie sprawozdania, które często wzbogacone jest o prezentacje, wykresy i diagramy. Sprawozdanie powinno być:
- wiarygodne (rzetelne),
- zrozumiałe dla użytkowników,
- kompletne,
- porównywalne,
- sprawdzalne.
Najczęściej występujące błędy


