Opublikowano: czerwiec 2013
ZAKTUALIZOWANO: MAJ 2014
Niepubliczne przedszkola integracyjne i z oddziałami integracyjnymi
Opracował: dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista m.in. w zakresie prawa oświatowego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 414),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173 poz. 1072),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).
Według art. 2 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty, a więc podstawowego dla funkcjonowania wszystkich placówek oświatowych aktu prawnego, system oświaty w Polsce obejmuje m.in. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, oraz przedszkola specjalne. Gdyby oprzeć się tylko na literalnym brzmieniu wspomnianego przepisu, należałoby uznać, że oprócz przedszkoli „zwykłych” ustawodawca dopuścił tworzenie placówek najniższego szczebla edukacyjnego, w których – obok tradycyjnych oddziałów – działają oddziały integracyjne, jak również przedszkoli specjalnych. Tymczasem, jeśli poddać analizie inne przepisy Ustawy oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, trzeba przyjąć, że możliwe jest także tworzenie przedszkoli, które w całości funkcjonują jako integracyjne, gdyż wszystkie ich oddziały mają taki właśnie charakter. Przedszkola tego typu mogą działać zarówno jako publiczne, jak i niepubliczne i tym ostatnim poświęcony jest niniejszy artykuł.
Jak wiadomo, nie wszystkim dzieciom dane jest cieszyć się pełnią zdrowia i sprawności fizycznej czy intelektualnej. Jednocześnie zaburzenia bądź upośledzenia funkcji biologicznych, psychicznych i społecznych z jednej strony nie mogą powodować wykluczenia ani z grupy rówieśniczej dziecka, ani ze społeczeństwa w ogóle, z drugiej zaś wymagają zaspokojenia specjalnych potrzeb także w sferze edukacji, i to od najniższego jej szczebla. Konieczność stworzenia specjalnych warunków do nauki i wychowania dla dzieci niepełnosprawnych nie musi jednak oznaczać izolacji od dzieci w pełni zdrowych, czego dowodzić ma właśnie model placówki integracyjnej. Idea integracji opiera się na założeniu, że dzieci niepełnosprawne włączane są do grupy pełnosprawnych równolatków, a wszystkie maluchy, uczęszczając do jednego przedszkola, mają identyczne prawa i obowiązki. Zadaniem przedszkola integracyjnego jest więc integracja dzieci zdrowych i chorych, przy zapewnieniu jednym i drugim jak najlepszych warunków do rozwoju oraz przygotowania do dalszej nauki w szkole.
Urzeczywistnieniem idei integracji na najniższym etapie edukacji mogą zajmować się – jak już wspomniano wyżej – zarówno przedszkola publiczne, jak i niepubliczne, które oprócz standardowych wymogów, jakie wypełniać musi każda placówka tego typu, powinny także respektować warunki przewidziane dla kształcenia specjalnego, opisane w przepisach szczególnych. Niepubliczne przedszkole z oddziałami integracyjnymi oraz niepubliczne przedszkole integracyjne działają zatem na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez właściwą gminę, przy czym w zgłoszeniu placówki należy wskazać na jej integracyjny charakter.