Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Jak można dzieciom zorganizować czas na wakacjach?

Bartosz Śliwiński

Z doświadczenia wiemy, że dzieci, bez znaczenia czy to jest rok szkolny czy to są wakacje, ciągle poszukują, poznają, doświadczają ciągle to nowych rzeczy. Świat, który poznają, otwiera przed nimi ciągle to nowe drzwi, za którymi ukrywają się nieznane im jeszcze kraje, morza, lądy, kosmos i cała przyroda.

Chodzi o to, aby to, co dziecko pozna, zostało w jego pamięci jak najdłużej, aby ta wiedza zdobyta przez doświadczenie, mogła mu służyć nie tylko po powrocie do szkoły, ale przede wszystkim w dalszym życiu. Ciągłe odkrywanie tajemnic świata, daje możliwość, aby dziecko zostało odkrywcą niczym kapitan na statku, który po każdej „wyprawie w nieznane”, wraca ze „skarbem”.

W tym artykule chciałbym przedstawić jak można pomóc dziecku w odkrywaniu świata przyrody. Co zrobić, aby zwykłe spacery przez miasto lub wieś, mogły zamienić się w poszukiwanie „skarbów”, mające na celu rozwinięcie zainteresowań młodego człowieka. Przedstawię parę zadań, które pomogą dziecku w poznawaniu środowiska leśnego przez doświadczenia. Dziecko biorące w nich udział może dotknąć, zbadać, zmierzyć, powąchać, zapisać na swój sposób, a po skończonym działaniu otrzymać odznakę, która będzie go  motywowała do dalszej pracy.

Dziecko, które rozpoczyna wakacje, bawi się przez wiele dni, aby odreagować naukę w szkole. Rodzice mogą spędzać z nim czas popołudniami lub w weekendy i organizować go tak, aby nie tylko się bawiło, ale również uczyło. Proponuje zajęcia, podczas których dziecko staje się MŁODYM OBSERWATOREM.

Potrzebne wyposażenie: lornetka, lupa, notes, ołówek, aparat itp., a także odpowiedni strój oraz DZIENNIK MŁODEGO OBSERWATORA, w którym będzie zapisywało swoje spostrzeżenia i rzeczy dla niego najważniejsze. W tym też dzienniczku, który możecie państwo sami zrobić, będzie wklejało swoje zdobyte „SPRAWNOŚCI” czyli odznaki, które otrzyma po wykonaniu danego zadania.