Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wykorzystanie filozofii edukacyjnej Rudolfa Steinera w przedszkolu

Opracowała: Redakcja

W jaki sposób małe dziecko może stać się harmonijną istotą, zdolną do czynienia dobra, odczuwania piękna i rozumienia prawdy? Na to pytanie na pewno są w stanie odpowiedzieć zwolennicy filozofii edukacyjnej Rudolfa Steinera.

Rudolf Steiner żył na przełomie XIX i XX wieku, studiował nauki przyrodnicze, matematykę i filozofię w Wiedniu. Był twórcą tzw. „ludzkiej mądrości” i z nią wiązał całe swoje życie. Wyniki naukowo-duchowych badań Steinera ukazują ich praktyczne oddziaływanie w odnowieniu wielu dziedzin życia, m.in. w wychowaniu i edukacji (przedszkola i szkoły zwane steinerowskimi lub waldorfskimi) oraz w pedagogice leczniczej i dziedzinach artystycznych (architektura organiczna, malarstwo, eurytmia).

Filozofia edukacyjna Rudolfa Steinera inspiruje i znajduje swoje odzwierciedlenie w całym procesie opiekuńczo-edukacyjnym w przedszkolach i szkołach waldorfskich. O pedagogice waldorfskiej mówi się często „wolna”. W obecnych czasach z jednej strony „wolny” oznacza „swobodny”, „nieskrępowany”, a więc niewymuszony czyn, niezależna myśl. Z drugiej zaś strony „swobodny” lub „wolny” nie oznacza „samowolny”. Za „wolny” czyn każdy ponosi całkowitą odpowiedzialność, a im więcej wolności tym więcej odpowiedzialności. W języku polskim „wolno” oznacza również „powoli”, czyli wszystko „w swoim czasie”, tak, aby ludzka wola i ludzki intelekt mogły wzrastać w najlepszym dla siebie momencie.

Rudolf Steiner postrzegał człowieka w trzech aspektach: ciała fizycznego, duszy i ducha. Wychowanie i edukacja w przedszkolu waldorfskim dotyczą właśnie tych aspektów życia każdego dziecka.

Ciało fizyczne – rytm i praca

W przedszkolu przestrzegany jest rytm dnia, rytm tygodnia oraz rytm roku. Podczas rytmu dnia