OPUBLIKOWANO: CZERWIEC 2013
ZAKTUALIZOWANO: 8 SIERPNIA 2017
Zmiany w przepisach prawnych dotyczących organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1487) – uchylone,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm.).
Głównym założeniem uchylonego Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach było zapewnienie uczniom wsparcia i zindywidualizowanej pomocy, po wcześniejszym rozpoznaniu potrzeb, napotykanych trudności w nauce, predyspozycji i uzdolnień. Przepisy te miały przyczynić się do zwiększenia szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, efektywności świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również podtrzymywania więzi rodzinnych oraz integracji dzieci i młodzieży w społeczności lokalnej. Tymczasem już po krótkim okresie ich obowiązywania okazało się, że niektóre zapisy są w wysokim stopniu nieprecyzyjne (zwłaszcza te dotyczące funkcjonowania zespołów nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem). W praktyce oznaczało to też niewłaściwe ich stosowanie. Nowy akt prawny – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – wszedł w życie 8 maja 2013 r.
Jak wynika z treści uzasadnienia do nowego Rozporządzenia, głównym jego założeniem jest zmiana przepisów dotyczących planowania i koordynowania udzielania przez nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zmiana ta ma na celu umożliwienie udzielania uczniowi jak najszybszej i najlepszej pomocy w środowisku jego nauczania i wychowania, a także umożliwienie placówkom organizowania tej pomocy w sposób uwzględniający specyfikę ich pracy i już wcześniej stosowane rozwiązania organizacyjne w tym zakresie, pozytywnie zweryfikowane w praktyce. Ponadto nowe rozwiązania podyktowane zostały koniecznością usprawnienia działań w zakresie pomocy w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W praktyce zasadnicza zmiana, w porównaniu z regulacją zawartą we wcześniejszym akcie prawnym, oznacza zwiększenie kompetencji dyrektorów szkół w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i ich rodzicom.
Zakres wprowadzonych zmian
Nowe Rozporządzenie wprowadziło korekty w zakresie uregulowań dotyczących:
- osoby udzielającej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- inicjowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- dokumentowania udzielanej pomocy,
- zadań specjalistów.
Osoby udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej