Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MAJ 2013
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017

 

Ocena funkcjonowania rady rodziców

 

Opracowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor zespołu szkół

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.).

 

Tryb powoływania, zasady funkcjonowania i kompetencje działającej w szkole rady rodziców są określone w art. 83 i 84 Ustawy Prawo oświatowe. Rada rodziców jest organem autonomicznym, działającym na podstawie przyjętego regulaminu. Wybierana jest spośród ogółu rodziców. Najczęściej ma to miejsce podczas wrześniowych spotkań klasowych, w czasie których do szkolnej rady rodziców wybierany jest w tajnych wyborach jeden przedstawiciel rodziców z danej klasy. Ukonstytuowana rada rodziców wybiera spośród swoich członków zarząd i komisję rewizyjną. Zadaniem tej ostatniej jest kontrolowanie środków finansowych i przygotowywanie sprawozdań z tych kontroli.

 

Dyrektor uczestniczy w pierwszym zebraniu rady rodziców jako jej przewodniczący, przeprowadza wybory do zarządu i komisji rewizyjnej. W dalszej części spotkania obradom przewodniczy nowo wybrany przewodniczący rady rodziców. Obecność dyrektora na zebraniach z rodzicami ma miejsce wtedy, gdy zostanie on na nie zaproszony.

 

Koniec roku szkolnego jest czasem podsumowań, analizy pracy organów szkoły, w tym rady rodziców. Warto zatem zastanowić się, w jaki sposób należałoby dokonać takiej oceny. Aby uniknąć wnikania w kompetencje rady rodziców, dyrektor przed spotkaniem podsumowującym powinien omówić z przewodniczącym rady sprawy organizacyjne, tzn. porządek spotkania i moment swojego wystąpienia oraz kwestie tematów poruszanych w sprawozdaniach dyrektora i przewodniczącego.

 

Takie spotkanie prowadzi oczywiście przewodniczący, który udziela głosu dyrektorowi. Można tak je zaplanować, aby wystąpienie dyrektora miało miejsce na samym początku lub – jeśli rada rodziców wyrazi zgodę – dyrektor może być obecny do końca tego spotkania. Rola dyrektora i jego ocena pracy rady rodziców powinna ograniczać się do przedstawienia zadań, które wynikały ze współpracy organów szkoły oraz z przepisów prawa oświatowego. Najprościej byłoby przygotować stosowne sprawozdanie – analizę (przykładowy wzór stanowi załącznik do artykułu). Dyrektor może w nim przypomnieć prawa rodziców, z zaznaczeniem tych, które w danym roku szkolnym znalazły swoje zastosowanie, np.:

 

  • Prawo udziału w pracach komisji konkursowej wybierającej dyrektora szkoły (art. 63 ust. 14 pkt 2b Prawa oświatowego).