W moim domu mieszkają moi przyjaciele – scenariusz zajęć uczących szacunku do zwierząt dla dzieci uczęszczających do przedszkola
Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog i arteterapeuta, projektuje i realizuje warsztaty ogólnorozwojowe i twórcze dla dzieci oraz spotkania na temat rozwoju dziecka i rodziny dla dorosłych, założycielka stowarzyszenia psychologów i pedagogów oraz zespołu prowadzącego zajęcia dodatkowe dla dzieci, prowadzi gabinet psychologiczny
Grupa wiekowa: 3–6 lat
Czas trwania: 60 minut
Cele ogólne:
- integracja z pozostałymi uczestnikami zajęć,
- przypomnienie dzieciom znaczenia życzliwych relacji międzyludzkich,
- zapoznanie dzieci z zasadami szacunku do zwierząt i odpowiedniego opiekowania się nimi,
- przypomnienie dzieciom podstawowych emocji,
- umożliwienie ekspresji artystycznej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wita się z grupą rekwizytem,
- słyszy swoje imię śpiewane w piosence na powitanie,
- wie, jak wyglądają domowe zwierzęta, co lubią i jakie mają zwyczaje,
- wie, jakich zachowań nie lubią domowe zwierzęta, a jakie lubią,
- słyszy wiersz o emocjach i sposobie ich wyrażania,
- wspólnie tańczy z innymi dziećmi, trzymając się za ręce,
- nakleja na schemat domu wybrane zdjęcia z gazet.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- słowne: rozmowa, dźwiękonaśladownictwo,
- ruchowe: wspólny taniec,
- plastyczne: wyklejanie wybranymi elementami schematu domu.
Pomoce dydaktyczne:
- CD Akademia Pana Kleksa (piosenka Psie smuteczki),
- wiersz Doroty Gellner Zły humorek.
Potrzebne materiały i narzędzia: