Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 26 KWIETNIA 2019
Obowiązki dyrektora przedszkola związane
z przeglądem sprzętu przeciwpożarowego
i gaśnic
Opracowała: Anna Torbicka, starszy inspektor ds. BHP, autorka publikacji dla dyrektorów i nauczycieli
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2018 r.
poz. 620),
• Ustawa z dnia 26 lipca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.),
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1600 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 października
2005 r. w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych przez
Państwową Straż Pożarną (Dz.U. z 2005 r. Nr 225 poz. 1934),
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r.
w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U.
z 2009 r. Nr 124 poz. 1030),
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2015
r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony
przeciwpożarowej (Dz.U. z 2015 r. poz. 2117),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010
r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych
i terenów (Dz.U. z 2010 r. Nr 109 poz. 719 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 lutego 2003 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2015
r. poz. 1422 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie
wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony
przeciwpożarowej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1962).
Obowiązki dyrektora w zakresie ochrony ppoż.
Zgodnie z art. 3 ust. 1–2 Ustawy o ochronie przeciwpożarowej osoba fizyczna, osoba prawna,
organizacja lub instytucja korzystające ze środowiska, budynku obiektu lub terenu są
obowiązane zabezpieczyć je przed zagrożeniem pożarowym lub innym miejscowym
zagrożeniem. Na tej podstawie dyrektor placówki jest zobowiązany zabezpieczyć cały obiekt
przedszkolny (a więc nie tylko budynek, ale także ogród, plac zabaw, parking przedszkolny
itp.).
Przepisy przeciwpożarowe wskazują, jakie konkretne obowiązki spoczywają na właścicielu
budynku, obiektu budowlanego lub terenu (art. 4 ust. 1 ww. Ustawy):
• przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych
i technologicznych,
• wyposażenie budynku, obiektu budowlanego lub terenu przedszkolnego w wymagane
urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice,
• zapewnienie konserwacji oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic
w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie,
• zapewnienie osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na
terenie, bezpieczeństwa i możliwości ewakuacji,
• przygotowanie budynku, obiektu budowlanego lub terenu do prowadzenia akcji
ratowniczej,
• zapoznanie pracowników z przepisami przeciwpożarowymi,
• ustalenie sposobów postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej
lub innego miejscowego zagrożenia.
Artykuł 4 ust. 1a ww. Ustawy wskazuje, że odpowiedzialność za realizację obowiązków z
zakresu ochrony przeciwpożarowej, które zostały przywołane powyżej, stosownie do
obowiązków i zadań powierzonych w odniesieniu do budynku, obiektu budowlanego lub
terenu, przejmuje – w całości lub części – ich zarządca lub użytkownik, na podstawie
zawartej umowy cywilnoprawnej ustanawiającej zarząd lub użytkowanie. Jeżeli taka umowa
nie została zawarta, odpowiedzialność ta spoczywa na faktycznie władającym budynkiem,
obiektem budowlanym lub terenem. Na podstawie wyżej wskazanych przepisów ustawowych
dyrektor przedszkola musi dopilnować, aby wymagania ustawowe z zakresu ochrony
przeciwpożarowej były przestrzegane i spełniane.
Niniejszy artykuł koncentruje się w szczególności na jednym z wymienianych obowiązków, a
mianowicie na zapewnieniu konserwacji oraz naprawie urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic
w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie.
Kto może dokonać kontroli sprzętu ppoż. i gaśnic?
Instytucjami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów
ochrony przeciwpożarowej, w tym do kontroli sprzętu ppoż. i gaśnic, są:
• Państwowa Straż Pożarna,
• Państwowa Inspekcja Pracy.
Do nadzoru oraz do wydawania środków prawnych uprawniona jest Państwowa Straż
Pożarna.
Do przeprowadzenia czynności kontrolnych w ww. zakresie może zostać upoważniony (§ 11
ust. 1 Rozporządzenia w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych
przez Państwową Straż Pożarną):
• strażak Państwowej Straży Pożarnej, który ma co najmniej sześciomiesięczny okres
służby stałej, niezbędną wiedzę do przeprowadzania czynności oraz:
o wyższe wykształcenie lub
o stopień aspirancki bez wyższego wykształcenia;
• inna osoba z wyższym wykształceniem, posiadająca wiedzę przydatną do
przeprowadzenia czynności na terenie kontrolowanego obiektu.
Zgodnie z § 11 ust. 2 ww. Rozporządzenia ww. strażak Państwowej Straży Pożarnej, który ma
co najmniej sześciomiesięczny okres służby stałej, niezbędną wiedzę do przeprowadzania
czynności, stopień aspirancki bez wyższego wykształcenia oraz ww. osoba z wyższym
wykształceniem, posiadająca wiedzę przydatną do przeprowadzenia czynności na terenie
kontrolowanego obiektu, mogą być upoważnieni do przeprowadzania czynności wyłącznie
pod kierownictwem strażaka PSP, który ma co najmniej sześciomiesięczny okres służby
stałej, niezbędną wiedzę do przeprowadzania czynności oraz wyższe wykształcenie.
Przywołane przepisy przywiązują wagę do posiadania w przypadku kontrolującego strażaka
wyższego wykształcenia. Dla kontrolowanego nie ma znaczenia to, kto będzie kontrolował,
ale może zdarzyć się, że będzie inna liczba osób kontrolujących i będzie wynikała ona z
posiadanych kwalifikacji przez kontrolujących.
Co podlega kontroli?
§ 3 ust. 1, 2 i 4 Rozporządzenia w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych
obiektów budowlanych i terenów określa wymagania, jakie powinny zostać spełnione przez
placówkę w odniesieniu do posiadanych urządzeń ppoż. i gaśnic:
• Urządzenia ppoż. w obiekcie przedszkolnym powinny być wykonane zgodnie
z projektem uzgodnionym przez rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń ppoż., a warunkiem
dopuszczenia do ich użytkowania jest przeprowadzenie odpowiednich dla danego
urządzenia prób i badań, potwierdzających prawidłowość ich działania.
• Urządzenia ppoż. oraz gaśnice powinny być poddawane przeglądom technicznym
i czynnościom konserwacyjnym, zgodnie z zasadami i w sposób określony w Polskich
Normach dotyczących urządzeń ppoż. i gaśnic, w dokumentacji techniczno-ruchowej
oraz w instrukcjach obsługi opracowanych przez ich producentów.
• Węże stanowiące wyposażenie hydrantów wewnętrznych powinny być raz na pięć lat
poddawane próbie ciśnieniowej na maksymalne ciśnienie robocze, zgodnie z Polską
Normą dotyczącą konserwacji hydrantów wewnętrznych.
Rodzaj gaśnic powinien być dostosowany do gaszenia tych typów pożarów, które mogą
wystąpić w obiekcie. Jedna jednostka sprzętu o masie środka gaśniczego 2 kg (lub 3 dm3)
powinna przypadać na każde 100 m2 powierzchni strefy pożarowej budynku przedszkola. Do
gaszenia pożarów grupy A, w których występuje zjawisko spalania żarowego, np. drewna,
papieru, tkanin, stosuje się gaśnice płynowe lub pianowe. Do gaszenia pożarów grupy B, tj.
cieczy palnych i substancji stałych topiących się, np. benzyn, alkoholi, olejów, tłuszczów,
lakierów, stosuje się zamiennie gaśnice płynowe, pianowe, proszkowe, śniegowe lub
halonowe. Do gaszenia pożarów grupy C – gazów palnych, np. propanu, acetylenu, gazu
ziemnego – stosuje się zamiennie gaśnice proszkowe, śniegowe lub halonowe. Do gaszenia
pożarów poszczególnych grup z indeksem F – tłuszczów i olejów w urządzeniach
kuchennych – stosuje się zamiennie gaśnice śniegowe lub proszkowe.
Gaśnice powinny być rozmieszczone w przedszkolu w miejscach łatwo dostępnych
i widocznych, a zwłaszcza przy wejściu do budynku, na klatkach schodowych, na
korytarzach, przy wyjściu z pomieszczeń na zewnątrz, a także:
• w miejscach, które nie są narażone na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie źródeł
ciepła, takich jak grzejnik czy piec,
• jeżeli placówka znajduje się w obiekcie wielokondygnacyjnym, wówczas dobrze
byłoby, gdyby na każdej kondygnacji w tych samych miejscach były umieszczone
gaśnice (co zależy od warunków przedszkola).
Trzeba także pamiętać, że odległość z każdego miejsca w obiekcie przedszkolnym, w którym
może przebywać człowiek, do najbliższej gaśnicy nie powinna być większa niż 30 m. Ponadto
do gaśnic powinien być zapewniony dostęp o szerokości co najmniej 1 m.
Miejsca usytuowania urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, jak też miejsca usytuowania
elementów sterujących urządzeniami przeciwpożarowymi, miejsca usytuowania
przeciwpożarowych wyłączników prądu powinny być oznakowane znakami zgodnymi
z Polskimi Normami PN-N-01256-01:1992 i PN-N-01256-4:1997/Az1:2003 Znaki
bezpieczeństwa – Techniczne środki przeciwpożarowe.
Realizacja działań związanych z ww. urządzeniami należy do czynności inspektora ochrony
ppoż. Inspektor pamiętać powinien również o przeglądach technicznych i czynnościach
konserwacyjnych, które należy przeprowadzić w okresach ustalonych przez producenta, nie
rzadziej jednak niż raz w roku (§ 3 ust. 3 ww. Rozporządzenia).
Częstotliwość przeglądów i konserwacji urządzeń ppoż. i gaśnic
Jak już zostało wcześniej napisane, urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice znajdujące się
w przedszkolu powinny być poddawane przeglądom technicznym i czynnościom
konserwacyjnym zgodnie z zasadami określonymi w Polskich Normach dotyczących
urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, w odnośnej dokumentacji techniczno-ruchowej oraz
instrukcjach obsługi. Dyrektor powinien wiedzieć, że przeglądy techniczne i czynności
konserwacyjne powinny być przeprowadzane w okresach i w sposób zgodny z instrukcją
ustaloną przez producenta, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
Badania i przeglądy instalacji mających wpływ na bezpieczeństwo pożarowe budynku
przeprowadzają firmy/osoby posiadające stosowne kwalifikacje i uprawnienia, zgodnie
z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Właściciel obiektu zobowiązany jest do
dokonywania wpisów z przeprowadzenia ww. badań do książki obiektu na podstawie
sporządzonych protokołów. Konserwację gaśnic może przeprowadzać wyspecjalizowana
firma, zgodnie z zaleceniami producenta, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
Wyspecjalizowanym firmom powierza się także konserwację hydrantów wewnętrznych co
pięć lat. Węże pożarnicze będące na wyposażeniu hydrantów wewnętrznych poddawane są
próbie ciśnieniowej na maksymalne ciśnienie robocze, zgodnie z Polską Normą dotyczącą
konserwacji hydrantów wewnętrznych. Na bieżąco należy sprawdzać kompletność szafek
hydrantowych – polega to na sprawdzeniu, czy znajduje się w nich wąż, prądownica i zawór
oraz czy zapewniony jest odpowiedni do nich dostęp.
Sposób poddawania przeglądom technicznym i czynnościom konserwacyjnym stosowanych
w obiekcie urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic powinien być zawarty w instrukcji
bezpieczeństwa pożarowego obowiązującej w placówce przedszkolnej.
Protokół kontroli
Zgodnie z § 10 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie czynności kontrolno-
rozpoznawczych przeprowadzanych przez Państwową Straż Pożarną protokół z kontroli
powinien zawierać:
• oznaczenie podstawy prawnej przeprowadzonych czynności,
• stopień, imię i nazwisko oraz stanowisko kontrolującego,
• miejsce i termin prowadzenia czynności kontrolnych,
• nazwę (nazwisko) oraz adres lub siedzibę kontrolowanego, a także imię i nazwisko
osoby upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego,
• informacje, kto i w jakim charakterze było obecny przy czynnościach,
• wykaz kontrolowanych obiektów, terenów i urządzeń,
• określenie zakresu czynności oraz opis stanu faktycznego, będącego przedmiotem
czynności, sporządzony tak, aby uwzględniał odpowiednio:
o niezgodności z przepisami przeciwpożarowymi,
o niezgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym
z wymaganiami ochrony ppoż.,
o niezgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym – pod
względem ochrony ppoż.,
o wyniki rozpoznawania możliwości i warunków do prowadzenia działań
ratowniczych przez jednostki ochrony ppoż.,
o wyniki rozpoznawania innych miejscowych zagrożeń,
o przyczyny powstania i okoliczności rozprzestrzeniania się pożaru;
• opis uchybień mogących powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie
niebezpieczeństwo powstania pożaru,
• opis nieprawidłowości usuniętych w toku czynności wraz ze wskazaniem skuteczności
ich usunięcia.
Konsekwencje dla dyrektora, który nie dopilnował czynności z zakresu ochrony ppoż.
placówki przedszkolnej
Zaniedbania dyrektora przedszkola w zakresie ochrony ppoż. wiążą się z naruszeniem
odpowiednich przepisów, za co ponosi on odpowiedzialność w trybie i na zasadach w nich
określonych. Należą do nich m.in. następujące konsekwencje prawne na podstawie
wskazanych poniżej przepisów:
• art. 283 § 1 Kodeksu pracy, który mówi, że kto, będąc odpowiedzialnym za stan
bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami
fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł,
• art. 163 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego, który mówi, że kto sprowadza zdarzenie, które
zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, mające
postać pożaru, podlega karze pozbawienia wolności od roku do 10 lat; § 3 tego
przepisu mówi ponadto, że jeżeli następstwem ww. czynu jest śmierć człowieka lub
ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca podlega karze pozbawienia
wolności od 2 lat do 12 – jak widać, kryterium rodzaju kary i jej wysokości jest tutaj
rodzaj winy i skutek zaniedbań ze strony dyrektora.
Ponadto dyrektor musi liczyć się z tym, że niedopilnowanie obowiązków w zakresie ochrony
ppoż. może spowodować liczne straty materialne, brak wypłaty odszkodowania z tytułu
ubezpieczenia, możliwością wytoczenia procesów sądowych przez osoby poszkodowane i/lub
ich rodziny.
Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na to, kto jest odpowiedzialny za przestrzeganie
przepisów ochrony ppoż., czynności z tego zakresu mogą wykonywać wyłącznie osoby
posiadające odpowiednie kwalifikacje, o czym była mowa we wcześniejszej części artykułu.
Innymi słowy: do wykonywania czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym
kontroli urządzeń ppoż. i gaśnic, odnoszących się do obowiązków władającego budynkiem,
obiektem budowlanym lub terenem przedszkolnym (a zatem odnoszących się również do
dyrektora przedszkola) uprawniony jest inspektor ochrony ppoż.