Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MARZEC 2013
ZAKTUALIZOWANO: 2 STYCZNIA 2017

 

Kontrola finansowa przeprowadzana przez organ prowadzący

 

Opracowała: Wioletta Kędziora, inspektor ds. ekonomiczno-finansowych Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Kołobrzeg

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.).

 

Organ prowadzący przedszkole posiada uprawnienia do przeprowadzenia kontroli finansowej w placówce, zgodnie z brzmieniem art. 57 Ustawy Prawo oświatowe. Z treści tego przepisu wynika, że organ prowadzący sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z jednoczesnym uwzględnieniem odrębnych przepisów. W szczególności nadzorowi podlega:

 

  • prawidłowość dysponowania przyznanymi przedszkolu środkami budżetowymi,
  • prawidłowość dysponowania pozyskanymi przez przedszkole środkami pochodzącymi z innych źródeł,
  • prawidłowość gospodarowania mieniem,
  • przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i wychowanków,
  • przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy placówki.

 

Zanim kontroler zapuka do drzwi przedszkola, można się do tego spotkania przygotować. Organ prowadzący najczęściej przeprowadza kontrole na podstawie planów pracy (kwartalnych, półrocznych, rocznych). Roczny plan pracy zawiera zestawienie tematów kontroli planowych wraz ze wskazaniem kwartału ich realizacji. Plan taki tworzony jest z reguły pod koniec roku na rok przyszły. Dobrą praktyką ze strony organu prowadzącego jest wydanie zarządzenia w celu zatwierdzenia tego planu oraz podanie go do ogólnej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

W razie potrzeby organ prowadzący podejmuje także kontrole doraźne, zwłaszcza w przypadku konieczności niezwłocznego zbadania aktualnych zagadnień o szczególnym znaczeniu dla funkcjonowania placówki (tzw. kontrola specjalna), wstępnego badania określonych zagadnień przed kontrolą planową (jest to tzw. kontrola rozpoznawcza) lub badania sposobu wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów wystąpień pokontrolnych (tzw. kontrola sprawdzająca). Kontrole sprawdzające również są włączane do rocznych planów pracy. Kontrole doraźne niekiedy są też wynikiem rozpatrywanych skarg i wniosków wpływających do organu prowadzącego (tzw. kontrole poskargowe). Kontrola doraźna jest typem kontroli, do której najtrudniej jest się przygotować, ponieważ kontroler do czynności kontrolnych przystępuje natychmiast.

 

Upoważnienie do kontroli

 

Legitymacja służbowa (dowód osobisty) oraz imienne upoważnienie zawierające m.in. nazwę jednostki kontrolowanej oraz podstawę prawną kontroli to dokumenty, które upoważniają kontrolera organu prowadzącego do przeprowadzenia kontroli. W przypadku dostępu do dokumentów, które zawierają informacje niejawne oznaczone jako „ściśle tajne”, kontroler z reguły posiada dodatkowe upoważnienie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta, starostę). Uprawnienie do wydania upoważnienia wynika m.in. z Ustawy Prawo oświatowe oraz z wewnętrznych przepisów regulujących tryb i zasady przeprowadzania kontroli. Skoro organ prowadzący ma prawo prowadzić nadzór w zakresie wymienionym w art. 57 Ustawy Prawo oświatowe, to przepis ten stanowi podstawę do wydania takiego upoważnienia.

       

Gdzie i kiedy odbywa się kontrola

 

Kontrola odbywa się w siedzibie jednostki kontrolowanej oraz w miejscach, gdzie wykonuje ona swoje zadania, zazwyczaj w godzinach pracy placówki. Może się zdarzyć, że kontrola wymaga przeprowadzenia czynności w dniach wolnych od pracy bądź poza jej godzinami.

 

Uprawnienia i obowiązki kontrolera

 

Kontroler ma prawo:

 

  • swobodnie poruszać się po obiekcie kontrolowanym bez obowiązku posiadania przepustki oraz bez rewizji osobistej,