Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego w klasach I–III w Szkole Podstawowej im. …………………………………… w ………..……………………… Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 881 ze zm.), • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2572 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.). I. W klasach I–III Szkoły Podstawowej w ……………………………… stosuje się ocenianie opisowe. Wymagania edukacyjne wynikają z podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej zawartej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej oraz realizowanego programu nauczania. Ocenianie na tym etapie edukacji polega na gromadzeniu informacji o zachowaniu i osiągnięciach edukacyjnych ucznia, jak również na sprawdzaniu jego postępów w nauce, adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka. Ocenianie opisowe służy systematycznemu wspieraniu rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka i prowadzi do osiągnięcia przez nie umiejętności samodzielnego uczenia się. II. System oceniania ma na celu dostarczenie informacji: • Uczniowi o efektach jego aktywności i poziomie osiągnięć edukacyjnych. Ponadto stanowi źródło wiedzy o trudnościach i problemach w nauce i zachowaniu, a także motywuje do dalszej pracy. • Nauczycielom na temat rozwoju uczniów oraz efektywności stosowanych metod i form pracy z uczniami. • Rodzicom o postępach w nauce i zachowaniu ich dziecka, ewentualnych sposobach niesienia pomocy w przypadku trudności w opanowaniu treści podstawy programowej. III. Funkcje oceny opisowej: • Diagnostyczna – wskazuje stopień opanowania treści podstawy programowej, bada osiągnięcia uczniów. • Informacyjna – dostarcza wiedzy na temat wkładu pracy, jaki był udziałem ucznia, co zdołał opanować. • Korekcyjna – wskazuje niedociągnięcia i braki, nad którymi uczeń musi jeszcze pracować. • Motywacyjna – wspiera rozwój ucznia oraz mobilizuje go do podjęcia starań o lepsze wyniki, natomiast nauczyciela do podjęcia większej aktywności i wprowadzenia zmian w metodach nauczania. IV. Informacje zawarte w ocenie opisowej: 1. Osiągnięte efekty pracy w zakresie: • rozwoju poznawczego – mówienie i słuchanie, pisanie i czytanie, umiejętności przyrodnicze, matematyczne, • rozwoju artystycznego – zdolności manualne, plastyczne, słuch muzyczny, zdolności techniczne, • rozwoju społeczno-emocjonalnego i fizycznego. 2. Trudności w nauce i zachowaniu, problemy edukacyjne. 3. Potrzeby rozwojowe ucznia, rozwijanie pasji i zainteresowań, pomoc psychologiczno-pedagogiczna. 4. Sposoby i metody pracy stosowane przez nauczyciela, modyfikacje. V. Zasady bieżącego, śródrocznego i rocznego oceniania wewnątrzszkolnego: 1. W klasach I–III za opanowanie wiadomości i umiejętności edukacyjnych ustala się następujące oceny wyrażone w poniższych symbolach: • Symbol cyfrowy 6 – otrzymuje uczeń, który wzorowo opanował zakres wiedzy i umiejętności z poszczególnych obszarów edukacyjnych, zgodnie z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej. • Symbol cyfrowy 5 – otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności z poszczególnych obszarów edukacyjnych, zgodnie z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej. • Symbol cyfrowy 4 – otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności z poszczególnych obszarów edukacyjnych w zakresie pozwalającym na dobre rozumienie i wykonywanie większości zadań, zgodnie z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej. • Symbol cyfrowy 3 – otrzymuje uczeń, który opanował podstawowy zakres wiedzy i umiejętności z poszczególnych obszarów edukacyjnych, zgodnie z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej. • Symbol cyfrowy 2 – otrzymuje uczeń, który opanował niezbędne minimum podstawowych wiadomości i umiejętności z poszczególnych obszarów edukacyjnych, zgodnie z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej. • Symbol cyfrowy 1 – otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności z poszczególnych obszarów edukacyjnych, zgodnie z wymaganiami zawartymi w podstawie programowej. • Symbole cyfrowe od 2 do 6 oznaczają pozytywną ocenę, symbol cyfrowy 1 oznacza ocenę negatywną. 2. Ocenianie zachowania ustala się w następujących pięciu kategoriach: • Symbol cyfrowy 5 – uczeń jest wzorem dla innych. • Symbol cyfrowy 4 – uczeń reprezentuje właściwą postawę. • Symbol cyfrowy 3 – uczeń reprezentuje właściwą postawę, ale czasami zdarzają mu się niedociągnięcia. • Symbol cyfrowy 2 – postawa ucznia budzi zastrzeżenia. • Symbol cyfrowy 1 – uczeń reprezentuje niewłaściwą postawę. Ocena śródroczna i roczna z zachowania jest oceną opisową. 3. Bieżące ocenianie może mieć charakter oceny ustnej lub pisemnej. Nauczyciel zawsze podaje jawnie umotywowane oceny do wiadomości ucznia i jego rodziców. 4. Przy ustalaniu oceny z zajęć zdrowotno-ruchowych oraz edukacji artystyczno-technicznej bierze się pod uwagę możliwości i predyspozycje ucznia oraz wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfikacji tych zajęć. 5. Oceny cząstkowe, śródroczne i roczne z religii, języka obcego i zajęć komputerowych wyrażone są za pomocą stopni w skali 1–6, zgodnie z kryteriami obowiązującymi w klasach IV–VIII. 6. W arkuszu ocen, dzienniku lekcyjnym (elektronicznym) umieszcza się śródroczną i roczną opisową ocenę osiągnięć ucznia. 7. Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych w klasach I–III uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań i efektów kształcenia dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. 8. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia za pomocą oceny opisowej. 9. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu oceny klasyfikacyjnej (opisowej) z zajęć edukacyjnych i zachowania (opisowej). 10. Uczeń klas I–III otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. 11. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem jego zdrowia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału i po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia, po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. 12. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas. 13. Na miesiąc przed semestralnym lub rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej należy poinformować rodziców o negatywnej ocenie klasyfikacyjnej ucznia. 14. W przypadku braku podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej uczeń może być nieklasyfikowany z zajęć edukacyjnych. Brak podstaw do oceny wiąże się z nieobecnościami przekraczającymi połowę czasu przeznaczonego na zajęcia edukacyjne w szkolnym planie nauczania. Na prośbę rodziców uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z rodzicami. Na prośbę rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej. VI. Informowanie o ocenach Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia. Rodzice potwierdzają własnoręcznym podpisem fakt zapoznania się ze stawianymi uczniom wymaganiami. Informowanie rodziców o efektach pracy uczniów ma miejsce podczas: • zebrań klasowych, • spotkań indywidualnych, • dni otwartych, • korespondencji, rozmów telefonicznych, • za pomocą poczty elektronicznej lub e-dziennika. VII. Model absolwenta klas I–III szkoły podstawowej: • Absolwent I etapu kształcenia sprawnie posługuje się w życiu codziennym zdobytą wiedzą. • W kontaktach z ludźmi stosuje podstawowe zasady komunikacji i kultury bycia. • Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy. • Jest ciekawy świata, obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi w najbliższym otoczeniu. • Potrafi zadawać pytania, jest kreatywny i pomysłowy. • Bierze aktywny udział w życiu szkoły i środowiska. • Stara się logicznie myśleć. • Wykorzystuje metody i narzędzia wywodzące się z informatyki, w tym elementy programowania. • Potrafi przyjmować uwagi i sugestie związane z popełnianymi błędami. • Podejmuje próby planowania własnych działań. • Akceptuje ograniczenia swoich możliwości ze względu na swój wiek i rozwój. • Potrafi wyrazić swoje zdanie i słucha opinii innych. • Nawiązuje kontakty z ludźmi, potrafi współpracować w grupie. • Akceptuje odmienność innych ludzi (religijną, światopoglądową, kulturową, rasową). • Próbuje przewidzieć skutki własnych działań, rozróżnia dobro i zło. • Przestrzega zasady bezpieczeństwa i higieny. • Stosuje w swoim życiu obowiązujące normy społeczne. • Chętnie pomaga innym, rozwija własną wrażliwość na potrzeby innych ludzi.