OPUBLIKOWANO: LUTY 2013
ZAKTUALIZOWANO: SIERPIEŃ 2014
Urlop nauczyciela przeniesionego z przedszkola do zespołu szkolno-przedszkolnego
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 432 ze zm.).
Wbrew pozorom regulacje dotyczące kwestii tworzenia zespołów szkół, czy też szkolno-przedszkolnych, są jednymi z trudniejszych do zastosowania w praktyce. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, pozwalając w art. 62 na połączenie w zespół szkół różnych typów, nie odpowiada jednocześnie na szereg pytań dotyczących praktycznych aspektów tworzenia takiego podmiotu, w szczególności jednak jej regulacje nie do końca korelują z zapisami Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Z jednej strony nie ulega wątpliwości, iż tworzenie zespołów powinno przebiegać z zastosowaniem reżimów prawnych stawianych przez Ustawę o finansach, z drugiej strony jednak sama Ustawa o systemie oświaty daje organom prowadzącym zespół pewne specyficzne możliwości, które trudno nieraz zrealizować w zgodzie z zasadami finansów publicznych. Jeżeli bowiem łączymy szkoły, przedszkola, czy też placówki różnych typów w zespół, stosownie do regulacji art. 62 uso., to niezbędne jest w tym celu zastosowanie regulacji art. 12 ust. 3 ufp., pozwalającego na połączenie. Należy bowiem pamiętać, iż łącząc jednostki oświatowe, łączymy nie tylko określone byty organizacyjne, lecz właśnie jednostki budżetowe, czyli podmioty o ustalonej formie organizacyjno-prawnej, których gospodarka finansowa funkcjonuje zgodnie z zasadami wskazanymi w Ustawie o finansach. Łącząc ze sobą kilka jednostek budżetowych, powodujemy, iż w efekcie powstaje jedna jednostka, którą można na gruncie Ustawy o finansach co najwyżej zlikwidować. Tymczasem Ustawa o systemie oświaty pozwala w art. 62 ust. 5 wyłączyć z zespołu poszczególne szkoły, a także rozwiązać zespół bez likwidacji szkół, jakie w jego skład weszły. Regulację tą trudno pogodzić z możliwościami, jakie daje Ustawa o finansach


