Krzywa litera? Nieudany rysunek?Jak pomóc dzieciom znosić niepowodzenia
Dorota Zinkiewicz, psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej
Niepowodzenia szkolne charakteryzują się występowaniem wyraźnych rozbieżności między wymaganiami wychowawczymi i dydaktycznymi szkoły a postępowaniem uczniów oraz uzyskiwanymi przez nich wynikami nauczania. Niepowodzenia mogą mieć charakter ukryty bądź jawny:
- niepowodzenia ukryte - nauczyciele nie dostrzegają braków w wiadomościach i nawykach uczniów, mimo że braki tego rodzaju z punktu widzenia celów i programu nauczania istnieją rzeczywiście;
- niepowodzenia jawne - nauczyciel stwierdza określone braki w opanowanej przez ucznia wiedzy i w rezultacie ocenia wyniki jego pracy jako niedostateczne.
Główne przyczyny niepowodzeń to:
- zły ogólny stan zdrowia ucznia,
- znaczne trudności w opanowaniu programu, wynikające z obniżenia możliwości intelektualnych bądź zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych,
- brak motywacji (negatywny stosunek do nauki),
- przedłużająca się nieobecność,
- brak odpowiedniej opieki nad uczniami z opóźnieniami w nauce ze strony nauczycieli i rodziców.
Skutkiem niepowodzeń może być brak motywacji do dalszej pracy, zanik zainteresowania nauką, nieprzyjazny stosunek do otoczenia przekładający się na niewłaściwe zachowania, zahamowanie rozwoju umysłowego.


