Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Krzywa litera? Nieudany rysunek?Jak pomóc dzieciom znosić niepowodzenia

Dorota Zinkiewicz, psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej

Niepowodzenia szkolne charakteryzują się występowaniem wyraźnych rozbieżności między wymaganiami wychowawczymi i dydaktycznymi szkoły a postępowaniem uczniów oraz uzyskiwanymi przez nich wynikami nauczania. Niepowodzenia mogą mieć charakter ukryty bądź jawny:

  • niepowodzenia ukryte - nauczyciele nie dostrzegają braków w wiadomościach i nawykach uczniów, mimo że braki tego rodzaju z punktu widzenia celów i programu nauczania istnieją rzeczywiście;
  • niepowodzenia jawne - nauczyciel stwierdza określone braki w opanowanej przez ucznia wiedzy i w rezultacie ocenia wyniki jego pracy jako niedostateczne.

Główne przyczyny niepowodzeń to:

  • zły ogólny stan zdrowia ucznia,
  • znaczne trudności w opanowaniu programu, wynikające z obniżenia możliwości intelektualnych bądź zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych,
  • brak motywacji (negatywny stosunek do nauki),
  • przedłużająca się nieobecność,
  • brak odpowiedniej opieki nad uczniami z opóźnieniami w nauce ze strony nauczycieli i rodziców.

Skutkiem niepowodzeń może być brak motywacji do dalszej pracy, zanik zainteresowania nauką, nieprzyjazny stosunek do otoczenia przekładający się na niewłaściwe zachowania, zahamowanie rozwoju umysłowego.