Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Kinezjologia edukacyjna

Małgorzata Piotrowska, Przedszkole Miejskie nr 7 w Łukowie

Kinezjologia edukacyjna, której twórcą jest dr Paul Dennison, jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka, bez względu na jego wiek, poprzez różne ćwiczenia ruchowe. Podstawą ćwiczeń jest naprzemienność ruchu - wykonujemy je raz lewą, raz prawą stroną ciała (np. ręką, nogą). Koordynacja ruchowa jest potrzebna szczególnie w edukacji dzieci, które przygotowują się do nauki pisania i czytania. Ruch powinien być początkiem każdego procesu edukacyjnego. Jak wiadomo, dzieci odczuwają cały czas potrzebę ruchu - nawet kiedy są zmęczone, lubią być w ruchu. Mówimy wtedy, że mają niespożytą energię. Każde zajęcie z elementem zabawy, ruchu bardziej absorbuje dzieci i wykonują je chętniej, niż siedząc w bezruchu. Kinezjologia edukacyjna zwana jest także "gimnastyką mózgu" lub "edukacją przez ruch". Ćwiczenia kinezjologii przede wszystkim wspierają naturalny rozwój dziecka i stymulują dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, np. nadpobudliwe lub dyslektyków.

Dlaczego warto stosować kinezjologię? Bo prowadzone ćwiczenia:

  • poprawiają ekspresję słowną i twórcze myślenie,
  • usprawniają percepcję wzrokową i słuchową,
  • poprawiają koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową i słuchowo-ruchową,
  • ułatwiają zapamiętywanie,
  • wzmacniają koordynację i pracę obu półkul mózgowych,
  • usprawniają pamięć długoterminową i krótkoterminową,
  • umożliwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia, poprawiają koordynację lewej i prawej strony ciała,
  • pogłębiają oddech,
  • wspomagają pozytywne nastawienie,
  • równoważą emocjonalnie, relaksują,
  • poprawiają umiejętności komunikacyjne.

Samo rozpoczęcie ćwiczeń poprzedza pewne przygotowanie. To: picie wody, punkty na myślenie, ruchy naprzemienne, pozycja Cooka. Wszystko to pobudza i dotlenia umysł, integruje działanie obu półkul mózgowych, łączy emocje z myśleniem racjonalnym, a przez to stwarza możliwość do efektywniejszego uczenia się i reagowania.

Woda wspomaga uczenie się i myślenie:

  • wspomaga trawienie/rozpuszcza enzymy trawienne,
  • wspomaga oddychanie, umożliwia rozpuszczanie tlenu i wprowadzenie go do krwi,
  • zwiększa zdolność hemoglobiny do przenoszenia tlenu,
  • utrzymuje biegunowość komórkową,
  • umożliwia selektywną koncentrację,
  • umożliwia szybsze przetwarzanie informacji dla rozumowania na wyższym poziomie,
  • przyczynia się do poprawy zdrowia i podwyższenia odporności,
  • stanowi ochronę przed zewnętrznymi polami elektromagnetycznymi.

Woda jako uniwersalny rozpuszczalnik jest konieczna do utrzymywania w naszym ciele potencjału elektrycznego. Owo przekaźnictwo elektryczne decyduje o szybkości i sprawności myślenia.

Masowanie punktów na myślenie daje wielorakie korzyści związane z poprawą umiejętności szkolnych: wzrokowe przekraczanie linii środka (przydatne w czasie czytania) ułatwia wykonanie ćwiczeń naprzemiennych, eliminuje przekręcanie liter, przestawianie sylab, zlewanie się spółgłosek, pozostawanie w miejscu podczas czytania synchronizuje pracę oczu i powoduje złagodzenie napięć mięśni.

Ruchy naprzemienne -