Edukacja czytelnicza i medialna
Założenia programowe:
Szybki rozwój techniki w ostatnich latach sprawił, że młodzież rzadziej sięga po książkę, spędza czas przed telewizorem lub komputerem. Jak uczyć młodych ludzi świata i zjawisk w nim występujących, aby nie zniechęcić ich do słowa pisanego i jeszcze bardziej rozbudzić w nich ciekawość pozwalającą na gruntowne poznanie problemu?
Jednym z zadań, jakie postawiłam sobie opracowując program tej ścieżki, było zachowanie równowagi pomiędzy tradycyjnym sposobem uczenia (uczenia się) a nowoczesną techniką. Program jest dostosowany dla uczniów klas I - III gimnazjum, zawiera cele edukacyjne, osiągnięcia uczniów oraz przykładowe metody pracy, które pozwalają ciekawiej poprowadzić ścieżkę czytelniczo – medialną.
Cele edukacyjne:
- Przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji.
- Umiejętność segregowania informacji i krytycznego ich odbioru.
- Rozbudzanie potrzeb czytelniczych.
- Przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywania mediów jako narzędzi pracy intelektualnej.
- Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej.
Zadania szkoły:
- Rozpoznanie i umiejętne kierowanie zainteresowaniami literackimi uczniów.
- Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych źródeł.
- Rozwijanie wiedzy o komunikowaniu się ludzi bezpośrednio i przez media.
- Ukazywanie zależności między formą i językiem mediów a zamierzeniami, postawami i kulturą twórców komunikatów artystycznych, informacyjnych, reklamowych i propagandowych.
- Uświadomienie roli mass mediów i stosowanych przez nie środków i zabiegów socjotechnicznych.
- Wprowadzenie uczniów w zasady procesu twórczego w edukacji medialnej.
- Zapoznanie z polskimi i zagranicznymi fundamentalnymi dziełami medialnymi: fotografią, radiem, filmem, telewizją i teatrem.
| Hasło programowe | Przedmiot |
Klasa |
Zakres treści nauczania |
Cele edukacyjne |
Uwagi |
1. Dokumenty gromadzone w bibliotece i ich wartość informacyjna. |
j. polski |
2 |
Książka jako wytwór sztuki edytorskiej. |
· Zapoznanie uczniów z dokumentami gromadzonymi w bibliotece |
|
geografia |
1-3 |
Źródła informacji geograficznej. |
|||
muzyka |
1 |
Szukajcie a znajdziecie. Zdobywanie informacji muzycznych z różnych źródeł; dokumentacja w bibliotekach i płytotekach. |
|||
2. Opis i spis bibliograficzny; zestawienie tematyczne. |
j. polski |
1 |
Jak zapisać książkę? - uczymy się sporządzać opisy bibliograficzne. |
· Umiejętność sporządzania opisu bibliograficznego i bibliografii załącznikowej do własnych opracowań |
|
1 |
Opis bibliograficzny wydawnictwa zwartego i czasopisma. Zestawienie tematyczne. |
||||
2 |
Gdzie szukać informacji o książce? |
||||
1 |
Poznajemy nowe podręczniki do języka polskiego do kl. I gimnazjum. |
||||
3. Pojęcia komunikacji medialnej: znak, symbol, kod, język, denotacja, konotacja. |
j. angielski/j. niemiecki |
1-3 |
Potrzeba komunikacji, - dlaczego warto się uczyć języka angielskiego / niemieckiego? |
· Kształtowanie umiejętności analizowania komunikatów medialnych |
|
j. polski |
1 |
Kody, znaki, symbole. |
|||
Program TV - analiza – recenzje. |
|||||
Dialog. |
|||||
Reportaż. |
|||||
Przemówienie |
|||||
Wywiad. |
|||||
1-3 |
Od nadawcy do odbiorcy - komunikowanie masowe. |
Hasło programowe |
Przedmiot |
Klasa |
Zakres treści nauczania |
Cele edukacyjne |
Uwagi |
4. Drogi, formy i kanały komunikowania się ludzi. |
j. polski |
2 |
Prasa informuje na różne sposoby. |
|
|
Reportaż jako forma dziennikarska. |
|||||
Rodzaje języków: ogólnopolski, potoczny, specjalistyczny, żargon, itp. |
|||||
3 |
Funkcje milczenia w kontaktach międzyludzkich. |
||||
Felieton. |
|||||
Przemówienie. |
|||||
Reportaż - autentyczny przekaz o wydarzeniu. |
|||||
j. niemiecki/j. angielski |
1 |
Bez słów - rola mowy ciała w komunikowaniu się. |
|||
2 |
List i pocztówka z wakacji. Karty okolicznościowe. |
||||
1-3 |
Poznajemy formy wypowiedzi - listy, zaproszenia oraz inne formy. |
||||
biologia |
1 |
Środowisko a odżywianie się człowieka - znaki informacyjne na opakowaniach żywności. |
|||
chemia |
1-3 |
Cały cykl nauczania. |
|||
matematyka |
1 |
Lokaty, kredyty, podatki. |
|||
2 |
Wynagrodzenia a wypłaty. |
||||
1-3 |
0 czym mówi wykres? |
||||
1 |
Maszynki liczbowe. |
||||
2-3 |
Przekroję i zobaczę. |
||||
informatyka |
1-2 |
Kawiarenka internetowa - Chat jako jedna z metod porozumiewania. |
Hasło programowe |
Przedmiot |
Klasa |
Zakres treści nauczania |
Cele edukacyjne |
Uwagi |
5. Formy komunikatów medialnych: słownych, pisemnych, obrazowych, dźwiękowych, filmowych i multimedialnych. |
j. polski |
2 |
Sztuka pisania listów. |
|


