Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Edukacja czytelnicza i medialna

Opracowała: mgr Ewa Czerwińska - Drab, nauczyciel gimnazjum w Kłomnicach

Założenia programowe:

Szybki rozwój techniki w ostatnich latach sprawił, że młodzież rzadziej sięga po książkę, spędza czas przed telewizorem lub komputerem. Jak uczyć młodych ludzi świata i zjawisk w nim występujących, aby nie zniechęcić ich do słowa pisanego i jeszcze bardziej rozbudzić w nich ciekawość pozwalającą na gruntowne poznanie problemu?

Jednym z zadań, jakie postawiłam sobie opracowując program tej ścieżki, było zachowanie równowagi pomiędzy tradycyjnym sposobem uczenia (uczenia się) a nowoczesną techniką. Program jest dostosowany dla uczniów klas I - III gimnazjum, zawiera cele edukacyjne, osiągnięcia uczniów oraz przykładowe metody pracy, które pozwalają ciekawiej poprowadzić ścieżkę czytelniczo – medialną.

Cele edukacyjne:

  1. Przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji.
  2. Umiejętność segregowania informacji i krytycznego ich odbioru.
  3. Rozbudzanie potrzeb czytelniczych.
  4. Przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywania mediów jako narzędzi pracy intelektualnej.
  5. Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej.

Zadania szkoły:

  1. Rozpoznanie i umiejętne kierowanie zainteresowaniami literackimi uczniów.
  2. Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych źródeł.
  3. Rozwijanie wiedzy o komunikowaniu się ludzi bezpośrednio i przez media.
  4. Ukazywanie zależności między formą i językiem mediów a zamierzeniami, postawami i kulturą twórców komunikatów artystycznych, informacyjnych, reklamowych i propagandowych.
  5. Uświadomienie roli mass mediów i stosowanych przez nie środków i zabiegów socjotechnicznych.
  6. Wprowadzenie uczniów w zasady procesu twórczego w edukacji medialnej.
  7. Zapoznanie z polskimi i zagranicznymi fundamentalnymi dziełami medialnymi: fotografią, radiem, filmem, telewizją i teatrem.
Hasło programowe

Przedmiot

Klasa

Zakres treści nauczania

Cele edukacyjne

Uwagi

1. Dokumenty gromadzone w bibliotece i ich wartość informacyjna.

j. polski

2

Książka jako wytwór sztuki edytorskiej.

·  Zapoznanie uczniów z dokumentami gromadzonymi w bibliotece
·   Kształcenie umiejętności korzystania ze zbiorów bibliotecznych
·   Rozbudzanie potrzeb czytelniczych
·   Kształcenie sprawnego, szybkiego czytania, notowania i selekcjonowania wiadomości
·   Korzystanie ze zbiorów i warsztatu informacyjnego biblioteki, także za pomocą automatycznych systemów wyszukiwawczych

 

geografia

1-3

Źródła informacji geograficznej.

muzyka

1

Szukajcie a znajdziecie. Zdobywanie informacji muzycznych z różnych źródeł; dokumentacja w bibliotekach i płytotekach.

2. Opis i spis bibliograficzny; zestawienie tematyczne.

j. polski

1

Jak zapisać książkę? - uczymy się sporządzać opisy bibliograficzne.

·  Umiejętność sporządzania opisu bibliograficznego i bibliografii załącznikowej do własnych opracowań

 

1

Opis bibliograficzny wydawnictwa zwartego i czasopisma. Zestawienie tematyczne.

2

Gdzie szukać informacji o książce?

1

Poznajemy nowe podręczniki do języka polskiego do kl. I gimnazjum.

3. Pojęcia komunikacji medialnej: znak, symbol, kod, język, denotacja, konotacja.

j. angielski/j. niemiecki

1-3

Potrzeba komunikacji, - dlaczego warto się uczyć języka angielskiego / niemieckiego?

·  Kształtowanie umiejętności analizowania komunikatów medialnych
·  Kształtowanie umiejętności odczytywania znaków i kodów dosłownych i kontekstowych
·  Zapoznanie z historią prasy i jej klasyfikacją
·  Poznanie dziejów pisma, historii książki i przekazów medialnych

 

j. polski

1

Kody, znaki, symbole.

Program TV - analiza – recenzje.

Dialog.

Reportaż.

Przemówienie

Wywiad.

1-3

Od nadawcy do odbiorcy - komunikowanie masowe.

 

Hasło programowe

Przedmiot

Klasa

Zakres treści nauczania

Cele edukacyjne

Uwagi

4. Drogi, formy i kanały komunikowania się ludzi.

Funkcje komunikatów -psychologiczne podstawy komunikowania się ludzi.

j. polski

2

Prasa informuje na różne sposoby.

  • Zapoznanie z formami komunikowania się ludzi.
  • Uświadomienie znaczenia komunikacji międzyludzkiej.
  • Rozwijanie wiedzy o komunikowaniu się ludzi bezpośrednio i przez media

 

Reportaż jako forma dziennikarska.

Rodzaje języków: ogólnopolski, potoczny, specjalistyczny, żargon, itp.

3

Funkcje milczenia w kontaktach międzyludzkich.

Felieton.

Przemówienie.

Reportaż - autentyczny przekaz o wydarzeniu.

j. niemiecki/j. angielski

1

Bez słów - rola mowy ciała w komunikowaniu się.

2

List i pocztówka z wakacji. Karty okolicznościowe.

1-3

Poznajemy formy wypowiedzi - listy, zaproszenia oraz inne formy.

biologia

1

Środowisko a odżywianie się człowieka - znaki informacyjne na opakowaniach żywności.

chemia

1-3

Cały cykl nauczania.

matematyka

1

Lokaty, kredyty, podatki.

2

Wynagrodzenia a wypłaty.

1-3

0 czym mówi wykres?

1

Maszynki liczbowe.

2-3

Przekroję i zobaczę.

informatyka

1-2

Kawiarenka internetowa - Chat jako jedna z metod porozumiewania.

 

Hasło programowe

Przedmiot

Klasa

Zakres treści nauczania

Cele edukacyjne

Uwagi

5. Formy komunikatów medialnych: słownych, pisemnych, obrazowych, dźwiękowych, filmowych i multimedialnych.

j. polski

2

Sztuka pisania listów.

  • Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych form komunikatów medialnych
  • Przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywanie mediów jako narzędzi pracy intelektualnej