Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Program ścieżki edukacyjnej - obrona cywilna

Opracowała: Anna Łągiewka, nauczyciel gimnazjum w Kłomnicach

Założenia programowe:

Postęp cywilizacyjny XX wieku i gwałtowny rozwój techniki, przyniosły społeczeństwu nie tylko korzyści, ale i zagrożenia. Obrona cywilna oznacza wypełnianie wszystkich lub niektórych zadań humanitarnych, mających na celu ochronę ludności cywilnej przed niebezpieczeństwami wynikającymi z działań zbrojnych lub klęsk żywiołowych. Bezpieczeństwo współczesne to ogół form i sposobów organizowania oraz kształtowania przestrzeni, dla zapewnienia pokojowych warunków bytu ludzi.

Program został napisany z myślą o uczniach klas I - III gimnazjum. Każdy człowiek powinien umieć zachować się w sytuacjach zagrożenia, dlatego postawę tę należy kształtować już od najmłodszych lat. Program ten pozwala kształcić taką postawę. Napisany jest ze szczegółowymi celami wraz z osiągnięciami uczniów, co pozwola na łatwą ewaluację.

Cele edukacyjne:

  1. Przygotowanie do prawidłowego współdziałania w przypadku wystąpienia zagrożenia zbiorowego.
  2. Kształtowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
  3. Uświadamianie uczniom znaczenia ochrony cywilnej.

Zadania szkoły:

  1. Przekazywanie uczniom wiedzy o zasadach zachowania się w stanach zagrożenia życia i zdrowia.
  2. Uświadamianie uczniom znaczenia ochrony cywilnej (ludzi, środowiska i dóbr materialnych) oraz wykształcenia właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia.
Lp.

TEMAT - CELE SZCZEGÓŁOWE

OSIĄGNIĘCIA

KLASY

UWAGI

I

II

III

1

Główne zadania, organizacja sił i środków ochrony cywilnej w okresie pokoju; formacje obrony cywilnej.

  • formacje obrony cywilnej
  • grupy ratunkowe
  • obowiązki obywateli w zakresie obrony cywilnej
  • wie, jakie jest znaczenie obrony cywilnej w czasie wojny i zagrożenia
  • wie, jakie jest znaczenie obrony cywilnej w okresie pokoju
  • zna formacje obrony cywilnej
  • zna obowiązki obywateli w zakresie obrony cywilnej
  • potrafi przedstawić znaczenie obrony cywilnej

KOSS

 

 

 

2

Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach.

  • przypomnienie telefonów i sygnałów ostrzegawczych
  • zapoznanie się ze schematem ewakuacji szkoły
  • zasady postępowania w przypadku alarmów
  • zapoznanie ze sposobami alarmowania w zależności od rodzaju zagrożenia
  • rola rzetelnej informacji w sytuacjach zagrożenia ("Kamienie na szaniec”) - postawa Polaków
  • zna numery telefonów alarmowych
  • wie, czemu służą komunikaty ostrzegawcze o zagrożeniach i sygnałach alarmowych
  • wie, jakie są rodzaje alarmów i potrzeby ich ogłaszania
  • wie, jaka jest organizacja systemów alarmowych w Twojej miejscowości i Twojej szkole
  • rozpoznaje sygnały alarmowe
  • potrafi odpowiednio zachować się po ogłoszeniu alarmu lub komunikatu ostrzegawczego

j. pol.

 

tech.

 

3

Ochrona przed skutkami powodzi, pożaru i innych zagrożeń.

  • zapoznanie z instrukcją przeciwpożarową szkoły
  • zapoznanie z podstawowym sprzętem gaśniczym