Program ścieżki edukacyjnej - obrona cywilna
Założenia programowe:
Postęp cywilizacyjny XX wieku i gwałtowny rozwój techniki, przyniosły społeczeństwu nie tylko korzyści, ale i zagrożenia. Obrona cywilna oznacza wypełnianie wszystkich lub niektórych zadań humanitarnych, mających na celu ochronę ludności cywilnej przed niebezpieczeństwami wynikającymi z działań zbrojnych lub klęsk żywiołowych. Bezpieczeństwo współczesne to ogół form i sposobów organizowania oraz kształtowania przestrzeni, dla zapewnienia pokojowych warunków bytu ludzi.
Program został napisany z myślą o uczniach klas I - III gimnazjum. Każdy człowiek powinien umieć zachować się w sytuacjach zagrożenia, dlatego postawę tę należy kształtować już od najmłodszych lat. Program ten pozwala kształcić taką postawę. Napisany jest ze szczegółowymi celami wraz z osiągnięciami uczniów, co pozwola na łatwą ewaluację.
Cele edukacyjne:
- Przygotowanie do prawidłowego współdziałania w przypadku wystąpienia zagrożenia zbiorowego.
- Kształtowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
- Uświadamianie uczniom znaczenia ochrony cywilnej.
Zadania szkoły:
- Przekazywanie uczniom wiedzy o zasadach zachowania się w stanach zagrożenia życia i zdrowia.
- Uświadamianie uczniom znaczenia ochrony cywilnej (ludzi, środowiska i dóbr materialnych) oraz wykształcenia właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia.
Lp. | TEMAT - CELE SZCZEGÓŁOWE |
OSIĄGNIĘCIA |
KLASY |
UWAGI |
||
I |
II |
III |
||||
1 |
Główne zadania, organizacja sił i środków ochrony cywilnej w okresie pokoju; formacje obrony cywilnej.
|
|
KOSS |
|
|
|
2 |
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach.
|
|
j. pol. |
|
tech. |
|
3 |
Ochrona przed skutkami powodzi, pożaru i innych zagrożeń.
|