Jak powstaje poczucie własnej wartości dziecka?
Mówiąc o poczuciu własnej wartości, mamy na myśli ogólną samoocenę dziecka, czyli to, co myśli o sobie jako o człowieku. Jego ogólna samoocena zależy od tego, jak postrzega siebie w poszczególnych dziedzinach i jaka jest jego hierarchia tych dziedzin.
Poczucie własnej wartości u starszych dzieci wynika z obiektywnych informacji, które dziecko ma na swój temat (na przykład wyniki w sporcie) i subiektywnej oceny tych informacji. Informacje obiektywne obejmują sferę życia społecznego, naukę oraz jego rozwój fizyczny. Zalicza się do nich m.in. łatwość przyswajania wiedzy, łatwość i jakość nawiązywanych z rówieśnikami więzi oraz jego cechy fizyczne (np. wzrost lub wagę ciała). Nie bez znaczenia, zwłaszcza dla chłopców, są także wyniki osiągane w sporcie. Otrzymując takie informacje, dziecko ocenia je subiektywnie. Dokonuje tego poprzez porównanie swoich osiągnięć w danej dziedzinie z tym, co uważa w tejże dziedzinie za "właściwe".


