Ewaluacja programu "Typowy trzylatek w przedszkolu"
Program adaptacyjny pt. "Typowy trzylatek w przedszkolu" - adaptacja wstępna do grupy przedszkolnej jest zbiorem propozycji scenariuszy spotkań adaptacyjnych dzieci trzyletnich wraz z ich z rodzicami. Inspiracją do napisania tego programu był fakt pojawiających się każdego roku w grupie trzylatków trudności w adaptacji do życia w grupie przedszkolnej. Dlatego powyższy program jest próbą odpowiedzi na postawione we wstępie pytanie: Co przedsięwziąć, aby złagodzić negatywne skutki adaptacji dziecka do grupy przedszkolnej?
Moim zdaniem:
- Kontakty przedszkola z rodziną powinny być nawiązane odpowiednio wcześnie, tj. co najmniej trzy miesiące przed wejściem dziecka do grupy przedszkolnej.
- W trosce o każde dziecko przekraczające próg przedszkola nauczycielka, która ma pracować od września przyszłego roku w danej grupie, powinna przeprowadzić cykl zajęć adaptacyjnych dla dzieci i ich rodziców.
- Aby zminimalizować negatywne skutki adaptacji dzieci trzyletnich do grupy przedszkolnej, należy wzbogacić pozytywne doświadczenia w kontaktach z dorosłymi, zmniejszyć zależność emocjonalną dziecka od rodziców oraz kompleksowo włączyć do procesu adaptacji cały personel placówki.
W celu sprawdzenia słuszności postawionych hipotez i rozwiązania wyżej postawionego problemu przeprowadziłam z rodzicami i ich dziećmi rozmowy kierowane. Analizując ich treść, można wyciągnąć następujące wnioski:
- Rodzice dostrzegają rangę problemu adaptacyjnego,
- Rodzice i ich dzieci przyznają, że ich kontakty i kontakty dzieci z przedszkolem powinny zacząć się odpowiednio wcześnie,
- Dzieci i ich rodzice wyrazili zadowolenie z faktu, że mogą wcześniej poznać panie pracujące w oddziale, bazę lokalową przedszkola oraz programy, metody i formy pracy stosowane w pracy wychowawczo-dydaktycznej,
- Rodzice wyrazili głębokie zrozumienie dla prowadzenia wspólnych zabaw adaptacyjnych,
- Rodzice czuli się bezpieczniej, posyłając dziecko we wrześniu do grupy trzylatków,
- Dzieci okazały się pełne zaufania do pań, co wyrażały w bezpośrednim kontakcie z nimi (radosne i chętne do współpracy).