Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Program Koła Matematycznego dla klasy III

Opracowała: Elżbieta Śmiechowska, nauczycielka Szkoły Podstawowej w Głuchowie

"Program Koła Matematycznego dla klasy III Szkoły Podstawowej w Głuchowie" wynika z artykułowanej przez uczniów zdolnych potrzeby rozwijania zainteresowań matematycznych.

Wstęp

  • Program stanowi autorską propozycję rozszerzenia treści matematycznych dla uczniów klasy trzeciej.
  • Jego głównym celem jest rozwijanie kompetencji uczniów uzdolnionych matematycznie.
  • Program uczy także rozstrzygania ciekawych i intrygujących problemów, które można poddać schematyzacji matematycznej.
  • W podejściu do istoty działania edukacyjnego1 jest spójny z innymi programami wdrażanymi przeze mnie2.
  • Przyjmuję także, że realizacja programu pomoże wybranym uczniom łatwiej oraz trafniej rozwiązywać problemy życiowe na danym etapie kształcenia i w życiu przyszłym, właśnie dzięki ukształtowaniu postawy twórczego podejścia do wiedzy o rzeczywistości.
  • Będę wdrażała go w klasie III; wykorzystam w tym celu jedną godzinę w tygodniu na zajęcia dodatkowe, które poprowadzę społecznie.

Założenia i cele programu

  1. Program jest zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół zawartą w Rozporządzeniu MENiS z 26 lutego 2002 roku. (Dz. U. Nr 51, poz. 458 z późn. zm.)
  2. Pomocą w realizacji programu jest równoczesne kształtowanie rekonstrukcyjnej kompetencji uczniów.3

Cele:

  • rozwijanie zainteresowań matematycznych przez rozwiązywanie nietypowych zadań z treścią,
  • kształtowanie umiejętności uważnego analizowania treści zadania,
  • uczenie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku,
  • rozwijanie wyobraźni matematycznej,
  • konkretyzacja i pogłębienie rozumienia pojęć matematycznych i sytuacji życiowych zawierających aspekty matematyczne,
  • rozwijanie krytycznego i twórczego myślenia,
  • wdrażanie do prawidłowego działania w grupie sześcioosobowej.

Treści programu koncentrować się będą wokół następujących zagadnień:

  1. Struktura zadania tekstowego.
  2. Metody rozwiązywania zadań złożonych i niestandardowych.
  3. Schematyzacja matematyczna sytuacji praktycznych.

Program koła matematycznego rozszerza treści edukacyjne Programu nauczania zintegrowanego w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej D. Cichy, E., B. Cywińskiej, M. Frindt, T. Janickiej – Panek, H. Małkowskiej – Zegadło, L. Zielkowskiej4 (DKW 4014 – 15/99). Zawiera także treści wynikające z metodycznej i autorskiej idei rozwijania oraz pogłębiania zainteresowań i umiejętności matematycznych uczniów.

Wskaźniki skuteczności programu:

  • wzrost umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
  • rozwiązywanie trudnych zadań tekstowych zawartych w sprawdzianach dla klasy III,
  • zdobycie wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym Kangur,
  • zdobycie wysokiej liczby punktów w III Gminnym Konkursie Matematycznym dla uczniów klas I – III,
  • stosowanie myślenia matematycznego w życiu codziennym (w zakresie stosowania miar: długości, masy, czasu, pojemności, temperatury i liczenia pieniędzy).

Procedury osiągania celów
Proponuję zatem następujące działania wspierające rozwój wybranych procesów poznawczych u uczniów:

Stymulowanie procesów poznawczych

Rodzaje ćwiczeń

Rozwijanie inteligencji, czyli:

  • zdolności do uczenia się
  • zdolności do rozwiązywania problemów
  • do wykonywania zadań nowych

Rozwijanie umiejętności kierunkowych (matematycznych):

  • biegłości rachunkowej
    (w zakresie czterech działań, w tym dokonywania zamiany jednostek długości, pojemności i masy, temperatury, czasu, pieniędzy)
  • schematyzacji matematycznej
  • wyobraźni geometrycznej i przestrzennej