Program Koła Matematycznego dla klasy III
"Program Koła Matematycznego dla klasy III Szkoły Podstawowej w Głuchowie" wynika z artykułowanej przez uczniów zdolnych potrzeby rozwijania zainteresowań matematycznych.
Wstęp
- Program stanowi autorską propozycję rozszerzenia treści matematycznych dla uczniów klasy trzeciej.
- Jego głównym celem jest rozwijanie kompetencji uczniów uzdolnionych matematycznie.
- Program uczy także rozstrzygania ciekawych i intrygujących problemów, które można poddać schematyzacji matematycznej.
- W podejściu do istoty działania edukacyjnego1 jest spójny z innymi programami wdrażanymi przeze mnie2.
- Przyjmuję także, że realizacja programu pomoże wybranym uczniom łatwiej oraz trafniej rozwiązywać problemy życiowe na danym etapie kształcenia i w życiu przyszłym, właśnie dzięki ukształtowaniu postawy twórczego podejścia do wiedzy o rzeczywistości.
- Będę wdrażała go w klasie III; wykorzystam w tym celu jedną godzinę w tygodniu na zajęcia dodatkowe, które poprowadzę społecznie.
Założenia i cele programu
- Program jest zgodny z Podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół zawartą w Rozporządzeniu MENiS z 26 lutego 2002 roku. (Dz. U. Nr 51, poz. 458 z późn. zm.)
- Pomocą w realizacji programu jest równoczesne kształtowanie rekonstrukcyjnej kompetencji uczniów.3
Cele:
- rozwijanie zainteresowań matematycznych przez rozwiązywanie nietypowych zadań z treścią,
- kształtowanie umiejętności uważnego analizowania treści zadania,
- uczenie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku,
- rozwijanie wyobraźni matematycznej,
- konkretyzacja i pogłębienie rozumienia pojęć matematycznych i sytuacji życiowych zawierających aspekty matematyczne,
- rozwijanie krytycznego i twórczego myślenia,
- wdrażanie do prawidłowego działania w grupie sześcioosobowej.
Treści programu koncentrować się będą wokół następujących zagadnień:
- Struktura zadania tekstowego.
- Metody rozwiązywania zadań złożonych i niestandardowych.
- Schematyzacja matematyczna sytuacji praktycznych.
Program koła matematycznego rozszerza treści edukacyjne Programu nauczania zintegrowanego w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej D. Cichy, E., B. Cywińskiej, M. Frindt, T. Janickiej – Panek, H. Małkowskiej – Zegadło, L. Zielkowskiej4 (DKW 4014 – 15/99). Zawiera także treści wynikające z metodycznej i autorskiej idei rozwijania oraz pogłębiania zainteresowań i umiejętności matematycznych uczniów.
Wskaźniki skuteczności programu:
- wzrost umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
- rozwiązywanie trudnych zadań tekstowych zawartych w sprawdzianach dla klasy III,
- zdobycie wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym Kangur,
- zdobycie wysokiej liczby punktów w III Gminnym Konkursie Matematycznym dla uczniów klas I – III,
- stosowanie myślenia matematycznego w życiu codziennym (w zakresie stosowania miar: długości, masy, czasu, pojemności, temperatury i liczenia pieniędzy).
Procedury osiągania celów
Proponuję zatem następujące działania wspierające rozwój wybranych procesów poznawczych u uczniów:
Stymulowanie procesów poznawczych |
Rodzaje ćwiczeń |
Rozwijanie inteligencji, czyli:
Rozwijanie umiejętności kierunkowych (matematycznych):
|