Teoretyczne podstawy programu
Im bogatsze życie przenika nas samych,
tym bogatsze życie możemy rozsiewać dookoła
E. Jaques Dalcroze
Każda zmiana w życiu dziecka przynosi ze sobą przeżycia. Jedne z nich są pozytywne i pożądane, inne zaś - negatywne, wręcz bolesne i trudne. Przedszkole zmienia rytm biologiczny dziecka, jego zachowanie oraz aktywność intelektualną. Trzylatek, przekraczając próg sali przedszkolnej, spotyka życzliwe mu nauczycielki, woźną oddziałową, inne dzieci, ale silna więź emocjonalna z mamą i innymi domownikami sprawia, że zostaje zachwiane jego poczucie bezpieczeństwa. Przeraża je płacz, hałas, śmiech, głośne rozmowy. Nowe warunki budzą niepokój, niepewność. Potrzebne są doświadczenia wyniesione z pobytu w grupie i czas, aby zaakceptować nową rzeczywistość, przystosować się do niej. Adaptację, czyli przystosowanie W. Okoń (Słownik pedagogiczny) określa jako "proces lub wynik procesu uzyskiwania równowagi między potrzebami jednostki a warunkami otoczenia społecznego". Duży wpływ na adaptację dziecka do grupy przedszkolnej mają rodzice. Jeżeli w pełni akceptują wybrane przez siebie przedszkole, wychowawców pracujących w grupie, ich metody pracy - ułatwiają swojemu dziecku adaptację. Opierając się na dorobku literatury pedagogicznej z zakresu adaptacji, można określić, że dziecko trzyletnie musi zaakceptować i przystosować się do:
- nauczycieli i innych pracowników,
- przebywania w dużej grupie rówieśniczej,
- nowego trybu życia i unormowanego rozkładu dnia,
- wymagań stawianych przez wychowawców w zakresie czynności samoobsługowych,
- warunków nowego otoczenia i wymagań związanych ze sposobem korzystania z zabawek i urządzeń będących do dyspozycji dziecka,
- innej niż w rodzinie pozycji społecznej. Jest jednym z wielu, dlatego nauczycielka dzieli swój czas, ograniczając indywidualny kontakt danym wychowankiem. Prowadzi to do poczucia osamotnienia.
Aby zminimalizować negatywne skutki adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, należy:
- wzbogacić pozytywne doświadczenia w kontaktach z dorosłymi, rówieśnikami na terenie środowiska rodzinnego,
- zmniejszyć zależność emocjonalną dziecka od rodziców,
- kompleksowo zaplanować prace przygotowawcze z udziałem wszystkich pracowników placówki.
Adaptacją dziecka trzyletniego do grupy przedszkolnej powinni zajmować się wszyscy pracownicy przedszkola: dyrektor, nauczyciele, pracownicy obsługowi oraz rodzice dzieci wstępujących do przedszkola.
Cele i zadania programu adaptacji wstępnej do grupy przedszkolnej
Program "Typowy trzylatek - adaptacja wstępna do grupy przedszkolnej" stanowi integralną część z metodami i formami pracy oraz programami obowiązującymi w placówce, tzn. Podstawą programową wychowania przedszkolnego.
/p>

