Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 26 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Realizacja niewykorzystanych środków budżetowych

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203)
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1542 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1458 ze zm.).

 

Sposób dysponowania środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji przedszkola jest uzależniony od formy organizacyjno-prawnej, w jakiej ta jednostka funkcjonuje. W przypadku samorządowych przedszkoli i innych jednostek systemu oświaty wybór tej formy nie jest jednak możliwy, ponieważ określa ją art. 4 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z tym przepisem przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi.. Zasady gospodarki finansowej placówek określają odrębne przepisy, przez które rozumieć w tym wypadku należy m.in. Ustawę o finansach publicznych oraz akty wykonawcze do niej.

 

Wskazanie formy jednostki budżetowej jako tej, w której prowadzone jest samorządowe przedszkole, pociąga za sobą określone konsekwencje, taka jednostka bowiem rozlicza się z organem prowadzącym, czyli jednostką samorządu terytorialnego, metodą brutto – pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego, o czym z kolei stanowi treść art. 11 Ustawy o finansach publicznych