OPUBLIKOWANO: PAŹDZIERNIK 2012
ZAKTUALIZOWANO: 30 WRZEŚNIA 2015
Projekt planu finansowego przedszkola
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. z 2010 r. Nr 241 poz. 1616 ze zm.).
O ogólnym kształcie gospodarki finansowej przedszkola przesądza art. 11 Ustawy o finansach publicznych, stosownie do którego jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych niemające osobowości prawnej, pokrywające swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzające na rachunek, odpowiednio, dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Przedszkole nie zostało wyposażone przez ustawodawcę w osobowość prawną, podobnej właściwości nie przyznały mu też zapisy Ustawy o systemie oświaty. Jednocześnie art. 79 uso. stanowi, że przedszkole prowadzone przez gminę lub jednostkę samorządu terytorialnego wyższego szczebla jest jednostką budżetową. Oznacza to, że dotyczy jej zawarta w przytoczonym art. 11 Ustawy o finansach publicznych zasada budżetowania brutto, czyli ścisłe powiązanie z budżetem jednostki samorządu terytorialnego, która jest organem prowadzącym danego przedszkola.
Z uwagi na metodę budżetowania wydatki ponoszone przez przedszkole nie mogą w żaden sposób zależeć od wielkości osiąganych dochodów, ponieważ wszystkie wydatki i dochody placówki są jednocześnie dochodami i wydatkami jednostki prowadzącego ją samorządu terytorialnego. Wykonanie planu finansowego przedszkola jest więc zarazem wykonywaniem budżetu organu prowadzącego, dlatego terminarz prac nad planem finansowym placówki oświatowej wiąże się ściśle z terminami prac nad budżetem samorządowym.
Projekt planu finansowego przedszkola
Plan finansowy placówki oświatowej stanowi w istocie element budżetu gminy czy powiatu, dlatego też nie można przyjąć właściwego planu finansowego, zanim nie zakończą się prace nad budżetem. Z kolei wyłączne prawo inicjatywy uchwałodawczej w sprawach budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego (organu prowadzącego przedszkole) przysługuje – zgodnie z art. 233 Ustawy o finansach publicznych – zarządowi jednostki, czyli jej organowi wykonawczemu.
Projekt uchwały budżetowej powinien zostać przedstawiony do zaopiniowania organowi stanowiącemu (czyli właściwej radzie gminy lub miasta) oraz regionalnej izbie obrachunkowej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy – art. 238 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych. Termin ten ma istotne znaczenie z punktu widzenia tworzonego planu finansowego przedszkola, ponieważ – według art. 248 ust. 1 ww. Ustawy – zarząd przekazuje podległym jednostkom budżetowym informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych w terminie siedmiu dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
Kwoty dochodów i wydatków budżetowych
W tym miejscu należy się odnieść do regulacji


