Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Jak pracować z dziećmi z zespołem Aspergera w szkole?

Opracowała: Dorota Zinkiewicz - psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej

Każde z dzieci ma własną, unikalną osobowość – „typowe” objawy zespołu Aspergera również manifestują się na sposób specyficzny dla każdej z osób. W efekcie nie istnieje dokładna instrukcja postępowania w klasie dla każdego dziecka z zespołem Aspergera, podobnie jak żadna z metod nauczania nie jest odpowiednia dla wszystkich dzieci nie cierpiących na zespół Aspergera.

Nacisk na jednostajność

Dzieci z zespołem Aspergera mają problemy z zaakceptowaniem nawet minimalnych zmian, są bardzo wrażliwe na stresory środowiskowe, a czasem angażują się w rytuały. Są niespokojne i zamartwiają się obsesyjnie jeśli nie wiedzą czego oczekiwać: stres, zmęczenie i przeciążenie zmysłowe (sensoryczne) łatwo wytrącają je z równowagi.

Wskazówki dydaktyczne:

  • Zapewnij dziecku przewidywalne i bezpieczne otoczenie;
  • Zminimalizuj występowanie zmian;
  • Zaoferuj niezmienny codzienny rozkład zajęć; dziecko z zespołem Aspergera musi rozumieć codzienną rutynę i wiedzieć, czego oczekiwać, tak, aby było w stanie skupić się na bieżących zadaniach;
  • Unikaj niespodzianek.

Upośledzenie interakcji społecznych

Dzieci z zespołem Aspergera wykazują niezdolność do rozumienia złożonych reguł interakcji społecznych; są naiwne; są skrajnie egocentryczne; mogą nie lubić kontaktu fizycznego; mówią w kierunku ludzi zamiast do nich; nie rozumieją dowcipów, ironii, metafor; używają monotonnego lub wyniosłego, nienaturalnego tonu głosu; niewłaściwie wykorzystują kontakt wzrokowy; brak im wrażliwości i taktu; niewłaściwie interpretują wskazówki społeczne; nie są w stanie ocenić „dystansu społecznego”; wykazują niewielką zdolność inicjowania i podtrzymywania rozmowy;

  • Chroń dziecko przed napastowaniem i drażnieniem
  • Podkreślaj wyjątkowe zdolności dziecka zespołem Aspergera, tworząc okazję do wspólnego uczenia się w których wykazywana przez dziecko umiejętność czytania, znajomości słownictwa, dobra pamięć itd. będzie widziana przez kolegów jako zaleta, ułatwiając akceptację.
  • Większość dzieci z zespołem Aspergera chce mieć przyjaciół, ale po prostu nie wie jak ich zdobyć. Powinny być one nauczone jak reagować na wskazówki społeczne i powinno się im dawać zestawy odpowiedzi do zastosowania w różnych towarzyskich sytuacjach.
  • Zdolność dokonywania sądów społecznych przez te dzieci poprawi się tylko jeśli zostaną one nauczone reguł, które inni rozumieją intuicyjnie.
  • Osoby z zespołem Aspergera muszą uczyć się umiejętności społecznych drogą intelektualną: brak im wyczucia społecznego oraz intuicji.
  • Dzieci z zespołem Aspergera często izolują się; nauczyciel musi więc zachęcać do kontaktów z innymi. Zachęcaj dziecko do aktywnej socjalizacji i ograniczaj czas spędzany na zajmowaniu się swoimi sprawami w samotności.

Ograniczony zakres zainteresowań