OPUBLIKOWANO: WRZESIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 15 WRZEŚNIA 2016
Szkolny program profilaktyki
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).
Program profilaktyki tworzy spójną całość z programem wychowawczym szkoły i szkolnym programem nauczania. Skierowany jest do uczniów, nauczycieli i rodziców. Ogólnie rozumiana profilaktyka ma za zadanie wspomagać rozwój młodego człowieka, kształtować jego umiejętność radzenia sobie z trudnościami. Ponadto ogranicza lub likwiduje te czynniki, które hamują rozwój, zaburzają go i prowadzą do chorób lub zagrażają zdrowiu. Powinna też służyć wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa uczniów.
Na konieczność realizacji programu profilaktyki wskazuje Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w Załącznikach nr 2 i 4:
„Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
- szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
- program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym,
- program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.
Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja to zadanie zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela”.
Warto zwrócić uwagę na zmiany w podstawie programowej, zawarte w Załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Określono w nim, że ważnym zadaniem szkoły podstawowej jest edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu. Szkoła powinna również podejmować odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.
W edukacji wczesnoszkolnej zwrócono też uwagę na istotne aspekty w profilaktyce zachowań. Zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia uczeń na tym etapie edukacyjnym powinien:


