Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 7 CZERWCA 2024

Posiedzenia rady pedagogicznej dotyczą najważniejszych spraw związanych z organizacją pracy każdej szkoły. Prawidłowe protokołowanie ich przebiegu jest więc szczególnie ważne. Przepisy prawa oświatowego nie precyzują jednak dokładnie zasad i sposobu protokołowania posiedzeń rady.

Powszechnie przyjmuje się, że protokół to oficjalne, pisane na bieżąco sprawozdanie przebiegu rozmaitych posiedzeń, zebrań, obrad czy wyborów. Protokołowanie posiedzeń szkolnej rady pedagogicznej jest zatem stałym elementem jej pracy. Zarówno prawidłowy sposób uchwalania, jak i dokumentowania samego posiedzenia rady są niezwykle ważne dla dyrektora pełniącego funkcję przewodniczącego rady, a także dla organów kontrolujących pracę szkoły.

Zgodnie z przepisami prawa oświatowego podejmowane przez radę pedagogiczną decyzje i postanowienia są dokumentowane w postaci uchwał (art. 70 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe). Rada pedagogiczna podejmuje uchwały stanowiące, m.in. w sprawie:

  • zatwierdzania planów pracy szkoły,
  • wyników klasyfikacji i promocji,
  • skreślania z listy uczniów,
  • ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • eksperymentów pedagogicznych,
  • sposobu wykorzystania nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły.

Z kolei art. 70 ust. 2 ww. Ustawy określa kompetencje rady pedagogicznej w sprawie opiniowania:

  • organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
  • planu finansowego szkoły,
  • wniosków dyrektora w sprawie przyznania nauczycielom nagród i wyróżnień,
  • propozycji dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
  • projektu statutu szkoły oraz jego zmian (zazwyczaj rada pedagogiczna uchwala też jego ostateczną wersję).

Wymienione wyżej kompetencje to niewielki fragment uprawnień rady pedagogicznej w szkole. Świadczą one jednak o tym, jak ważne jest prawidłowe dokumentowanie jej pracy. 

Zasady protokołowania posiedzeń

Protokoły z posiedzeń rady pedagogicznej pozwalają przede wszystkim na sprawdzanie legalności decyzji podejmowanych przez protokołowane gremia i stanowią materiał odwoławczy.

Ważne!
Protokół z posiedzenia rady pedagogicznej jest sprawozdaniem sporządzanym w formie aktu, ustalającym przebieg zdarzeń, stwierdzone fakty lub dokonane czynności. Zgodnie z art. 68 § 1 oraz § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego protokół sporządza się tak, aby wynikało z niego, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby.

Protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w czynności urzędowej, które powinny następnie podpisać dokument. Odmowę lub brak podpisu którejkolwiek osoby należy omówić.

Rodzaje protokołów

Ponieważ protokół sporządzany jest w związku z różnymi sytuacjami występującymi w szkole, wyróżnić możemy kilka jego rodzajów:

  • protokół zebrania – ma na celu odtworzenie przebiegu zebrania, zawiera jego porządek, opis przebiegu, podjęte uchwały, zakończenie, podpisy przewodniczącego i protokolanta zebrania,