Epilepsja u ucznia – zasady postępowania
Padaczka (epilepsja) jest zespołem chorobowym, którego podstawowym objawem są nawracające napady padaczkowe. Epilepsja rozpoczyna się najczęściej w dzieciństwie lub wczesnej młodości, równie często dotyka obie płci. Przyjmuje się, że wśród ogółu chorych na padaczkę napady pojawiają się u:
- 20% w wieku przedszkolnym (w tym u 17% w pierwszych 2 latach życia),
- 34% w wieku 7–15 lat,
- 13% w okresie szkoły średniej,
- 16% w okresie wczesnej dojrzałości.
Z badań wynika, że od 5 do 8% ludzi w ciągu życia ma pojedynczy lub przygodny napad padaczkowy. Wśród 1000 osób co najmniej 6–9 ma lub miało nawracające napady. W Polsce rocznie przybywa 12–15 tys. chorych na padaczkę.
Podczas typowego napadu padaczki uczeń:
- ma naprężone ciało,
- ma drgawki,
- ma ślinotok,
- traci przytomność.
Typowy napad trwa zazwyczaj około 3 minut.
Podczas nietypowego napadu padaczki uczeń:
- nieruchomieje,
- traci świadomość,
- bełkoce,
- rozbiera się,
- ma tężejącą twarz,
- ma drgające powieki i ręce,
- traci kontakt z otoczeniem, ale nie traci przytomności,
- wpatruje się w jeden punkt.
Nietypowy napad może trwać nawet do 10 minut.
Najczęstsze napady epileptyczne to:
1. napady częściowe – objawiają się np.:
- zaburzeniem świadomości,
- drganiem kciuka i/lub kąta ust,
- zwrotem gałek ocznych i głowy do boku,
- zaburzeniami mowy,
- nadmiernym wydzielaniem śliny,
- zaburzeniami widzenia, słuchu, orientacji przestrzennej,
- powtarzaniem dość prostych czynności (np. ruchy żucia, odpinanie i zapinanie guzików, szukanie czegoś w teczce lub kieszeni itp.),
2. napady pierwotne – objawiają się zawsze utratą świadomości, której może towarzyszyć np.:
- drganie powiek,
- nagłe wyprostowanie bądź drgnięcie ciała,
- mimowolne oddanie moczu (bardzo rzadko).
Podczas napadów pierwotnych często występują również:
- rytmiczne drgawki całego ciała,
- przygryzanie języka,
- głęboki chrapliwy oddech,
- nadmierne wydzielanie śliny, która wskutek głębszych oddechów bywa pienista.
Czasami zdarza się, że w czasie napadu dziecko nieruchomieje, zamiera w jakiejś pozie, wygląda, jakby zamyśliło się lub zapatrzyło w odległy punkt.
Czas trwania pierwotnego napadu jest z reguły krótki i wynosi od 5 do 20 sekund. Po jego ustąpieniu dziecko natychmiast powraca do przerwanej napadem czynności (np. zabawy, pisania).
Postępowanie podczas ataku padaczki u ucznia
W razie napadu padaczki u ucznia:
- zachowaj spokój – napad mija po 2–3 minutach,
- zapewnij mu bezpieczne miejsce i spokój – gdy jest niespokojny, pobudzony, próbuj łagodnie go uspokajać,
- bądź przy nim w czasie napadu, pilnując, aby nie doznał obrażeń – gdy chory upadnie, delikatnie podtrzymuj mu głowę, aby w czasie drgawek nie doszło do jej mechanicznych urazów,
- ułóż go na boku w tzw. pozycji bezpiecznej – unikniesz zakrztuszenia lub zadławienia się chorego. Ślina i piana na ustach jest normalnym objawem napadu, powinna mieć drogę odpływu,
- poluzuj mu kołnierzyk koszuli, rozepnij guzik pod szyją,
- nie przyciskaj go mocno do podłoża,
- nie wciskaj mu nic twardego między zęby,
- powiadom pogotowie ratunkowe, gdy napad się przedłuża i trwa ponad 7 minut.
Gdy zapewniłeś choremu odpowiednią pozycję, po prostu bądź przy nim. Pomagając uczniowi mającemu napad padaczkowy, pamiętaj o poniższych zasadach:
- nie przenoś go, nie podnoś ani nie szarp,
- nie próbuj „cucić” chorego, polewając go wodą czy bijąc po twarzy,
- nie wkładaj niczego dziecku do ust, rozwieranie ust może spowodować obrażenia jamy ustnej,
- nie próbuj stosować sztucznego oddychania – na początku dużego napadu padaczkowego dziecko może przez pewien czas nie oddychać nawet do 30 sekund,
- nie używaj siły wobec dziecka – dziecko ma podczas napadu zawężoną lub zniesioną świadomość, może źle rozumieć twoje intencje i zareagować na nie agresją.
Uczeń chory na padaczkę fotogenną, aby uniknąć napadu, powinien: