Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Epilepsja u ucznia – zasady postępowania

Opracowała: Jolanta Smuniewska

Padaczka (epilepsja) jest zespołem chorobowym, którego podstawowym objawem są nawracające napady padaczkowe. Epilepsja rozpoczyna się najczęściej w dzieciństwie lub wczesnej młodości, równie często dotyka obie płci. Przyjmuje się, że wśród ogółu chorych na padaczkę napady pojawiają się u:

  • 20% w wieku przedszkolnym (w tym u 17% w pierwszych 2 latach życia),
  • 34% w wieku 7–15 lat,
  • 13% w okresie szkoły średniej,
  • 16% w okresie wczesnej dojrzałości.

Z badań wynika, że od 5 do 8% ludzi w ciągu życia ma pojedynczy lub przygodny napad padaczkowy. Wśród 1000 osób co najmniej 6–9 ma lub miało nawracające napady. W Polsce rocznie przybywa 12–15 tys. chorych na padaczkę.
Podczas typowego napadu padaczki uczeń:

  • ma naprężone ciało,
  • ma drgawki,
  • ma ślinotok,
  • traci przytomność.

Typowy napad trwa zazwyczaj około 3 minut.
Podczas nietypowego napadu padaczki uczeń:

  • nieruchomieje,
  • traci świadomość,
  • bełkoce,
  • rozbiera się,
  • ma tężejącą twarz,
  • ma drgające powieki i ręce,
  • traci kontakt z otoczeniem, ale nie traci przytomności,
  • wpatruje się w jeden punkt.

Nietypowy napad może trwać nawet do 10 minut.
Najczęstsze napady epileptyczne to:
1. napady częściowe – objawiają się np.:

  • zaburzeniem świadomości, 
  • drganiem kciuka i/lub kąta ust,
  • zwrotem gałek ocznych i głowy do boku,
  • zaburzeniami mowy,
  • nadmiernym wydzielaniem śliny,
  • zaburzeniami widzenia, słuchu, orientacji przestrzennej,
  • powtarzaniem dość prostych czynności (np. ruchy żucia, odpinanie i zapinanie guzików, szukanie czegoś w teczce lub kieszeni itp.),

2. napady pierwotne – objawiają się zawsze utratą świadomości, której może towarzyszyć np.:

  • drganie powiek,
  • nagłe wyprostowanie bądź drgnięcie ciała,
  • mimowolne oddanie moczu (bardzo rzadko).

Podczas napadów pierwotnych często występują również:

  • rytmiczne drgawki całego ciała,
  • przygryzanie języka,
  • głęboki chrapliwy oddech,
  • nadmierne wydzielanie śliny, która wskutek głębszych oddechów bywa pienista.

Czasami zdarza się, że w czasie napadu dziecko nieruchomieje, zamiera w jakiejś pozie, wygląda, jakby zamyśliło się lub zapatrzyło w odległy punkt.
Czas trwania pierwotnego napadu jest z reguły krótki i wynosi od 5 do 20 sekund. Po jego ustąpieniu dziecko natychmiast powraca do przerwanej napadem czynności (np. zabawy, pisania).

Postępowanie podczas ataku padaczki u ucznia
W razie napadu padaczki u ucznia:

  • zachowaj spokój – napad mija po 2–3 minutach,
  • zapewnij mu bezpieczne miejsce i spokój – gdy jest niespokojny, pobudzony, próbuj łagodnie go uspokajać,
  • bądź przy nim w czasie napadu, pilnując, aby nie doznał obrażeń – gdy chory upadnie, delikatnie podtrzymuj mu głowę, aby w czasie drgawek nie doszło do jej mechanicznych urazów,
  • ułóż go na boku w tzw. pozycji bezpiecznej – unikniesz zakrztuszenia lub zadławienia się chorego. Ślina i piana na ustach jest normalnym objawem napadu, powinna mieć drogę odpływu,
  • poluzuj mu kołnierzyk koszuli, rozepnij guzik pod szyją,
  • nie przyciskaj go mocno do podłoża,
  • nie wciskaj mu nic twardego między zęby,
  • powiadom pogotowie ratunkowe, gdy napad się przedłuża i trwa ponad 7 minut.

Gdy zapewniłeś choremu odpowiednią pozycję, po prostu bądź przy nim. Pomagając uczniowi mającemu napad padaczkowy, pamiętaj o poniższych zasadach:

  • nie przenoś go, nie podnoś ani nie szarp,
  • nie próbuj „cucić” chorego, polewając go wodą czy bijąc po twarzy,
  • nie wkładaj niczego dziecku do ust, rozwieranie ust może spowodować obrażenia jamy ustnej,
  • nie próbuj stosować sztucznego oddychania – na początku dużego napadu padaczkowego dziecko może przez pewien czas nie oddychać nawet do 30 sekund,
  • nie używaj siły wobec dziecka – dziecko ma podczas napadu zawężoną lub zniesioną świadomość, może źle rozumieć twoje intencje i zareagować na nie agresją.

Uczeń chory na padaczkę fotogenną, aby uniknąć napadu, powinien: