Pisanki, pisanki, jajka malowane
Anna Arendarska, Gminne Przedszkole w Tworogu
Scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich.
Temat: Pisanki, pisanki, jajka malowane.
Cele ogólne:
- poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą
- ilustracja ruchowa i plastyczna do utworu
- rozwijanie umiejętności rytmicznych
- integracja we wspólnych zabawach wielkanocnych
- zapoznanie dzieci z dekoracją stołu wielkanocnego.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna niektóre tradycje i zwyczaje związane z obchodami świąt wielkanocnych
- zna pojęcia pisanka, kraszanka
- jest aktywne plastycznie i muzycznie
- chętnie i aktywnie słucha utworów czytanych przez nauczyciela
- zna i nazywa elementy zdobiące świąteczny stół
- potrafi prawidłowo odczytać wyraz i umieścić go na właściwym miejscu w krzyżówce.
Metody:
- aktywizujące twórczą działalność dziecka:
- muzyczne, rytmiczne
- ruchowe
- plastyczne
- werbalne
- pozawerbalne.
Formy pracy:
- indywidualna
- w parach
- w grupach
- zespołowa.
Pomoce:
- koszyczki
- pisanki
- jajeczka z cukru
- kaseta z nagraniami melodii, piosenek i tańców
- elementy - symbole wielkanocne (cukrowy baranek, bazie, kurczątko, obrus biały, rzeżucha, babeczka, palma)
- krzyżówka
- napisy z porami roku
- pacynki
- bibuła
- klej roślinny
- wydmuszki
- patyczki.
Przebieg:
- Wysłuchanie utworu "Jak to będzie?" M. Konopnickiej.
- Rozmowa na temat "Święta za pasem".
Jutro będzie Wielkanoc.
Mazurki w piec wsadzone,
Gotują się kiełbasy
I mieć będziemy święcone.
Bazie w wazoniku, ciasta i wędliny.
Wielkanoc - i wielkie spotkanie rodziny.
Najpierw obrus bielutki mama na stół położy,
Na nim stanie pośrodku ten baranek, ten Boży.
Jajkiem będziemy się dzielić,
Wszyscy w domu z kolei,
Życzyć sobie pociechy,
Życzyć sobie nadziei.


