Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 6 WRZEŚNIA 2019 Informacje przekazywane rodzicom na początku roku szkolnego Opracowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor zespołu szkół, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli Początek roku szkolnego wymaga bardzo dobrego przygotowania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania placówki. Jest to także czas na przekazanie istotnych informacji rodzicom. Dobrze jest już w czerwcu zapoznać rodziców klas pierwszych z ofertą szkoły. Rodzice zawsze mają mnóstwo pytań, chcą wiedzieć, w jakiej klasie znajdzie się ich dziecko, kto będzie wychowawcą, do kogo mogą zwrócić się o pomoc, gdy będzie taka potrzeba. Spotkanie dla rodziców klas pierwszych powinno uwzględniać przedstawienie oferty szkoły, propozycji zajęć dodatkowych, pomocy, jaką szkoła oferuje dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warto też przygotować pakiet materiałów wraz ze spisem podręczników, nazwiskami nauczycieli uczących w klasie, ważnych telefonów itp. Podczas takiego spotkania należy również zapoznać rodziców z przydziałem uczniów do konkretnych klas. Oczywiście w szkołach opracowuje się procedury rekrutacji, w których zawarte są terminy ogłaszania list uczniów klas pierwszych, jednak w przypadku szkoły podstawowej lepiej jest podać proponowany skład klas podczas spotkania w czerwcu, ponieważ zawsze będzie jeszcze czas na ewentualne zmiany. Jest to ważne w przypadku edukacji wczesnoszkolnej, gdyż z praktyki wiemy, że rodzice najmłodszych dzieci w sposób szczególny są przejęci rozpoczęciem przez nie edukacji szkolnej. We wrześniu podczas pierwszych spotkań z rodzicami zostaje prawnie ukonstytuowany skład nowej rady rodziców. Na pierwszym spotkaniu dyrektor zapoznaje rodziców z misją i wizją szkoły, rocznym planem pracy czy, działaniami i zamierzeniami w nowym roku szkolnym. Spotkanie dyrektora z przedstawicielami rodziców jest również okazją do szczegółowego zapoznania z propozycjami wspólnych działań. Podczas takiego zebrania dyrektor może przedstawić dotychczasową realizację planu budżetowego, zapoznać z ewentualnymi propozycjami dalszych wydatków i oczekiwaniami szkoły wobec rodziców. Rada rodziców powinna współtworzyć z radą pedagogiczną i zatwierdzić uchwałą rady rodziców program wychowawczo-profilaktyczny, który będzie obowiązywał od danego roku szkolnego. Pozostałe informacje dotyczące funkcjonowania szkoły przekazują wychowawcy. Ich zestawienie zawarte jest w poniższej tabeli.   Informacje dla rady rodziców przekazane przez dyrektora Informacje dla rodziców przekazane przez nauczyciela • Ogólne zamierzenia szkoły, • plan pracy szkoły, • oferta edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza szkoły (tę ostatnią może przekazać kierownik świetlicy), • przydział wychowawstw, przedstawienie nauczycieli uczących w szkole oraz nowych nauczycieli, • terminy spotkań z rodzicami zaplanowanych na dany rok szkolny, • kalendarz szkoły: wykaz imprez i uroczystości, przerw w nauce, terminy zaplanowanych konkursów, terminy sprawdzianu/egzaminów, • prawa i obowiązki rodzica, ucznia, konsekwencje wynikające z ich nieprzestrzegania, • oferta ubezpieczenia i jej warunki, • sposoby kontaktowania się z dyrekcją, nauczycielami, pedagogiem i innymi pracownikami szkoły • Zapoznanie lub przypomnienie treści dokumentów dotyczących zasad funkcjonowania i organizacji pracy placówki: statutu, programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, • zapoznanie z terminami i harmonogramem egzaminu ósmoklasisty wraz z informacją o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, • zapoznanie z zasadami/regulaminem korzystania z bezpłatnych podręczników i materiałów edukacyjnych, • podanie wykazu nauczycieli uczących w danej klasie, • przypomnienie terminów spotkań z wychowawcą, • przedstawienie kalendarza roku szkolnego, proponowanych dni wolnych (zebranie deklaracji) oraz propozycji zajęć pozalekcyjnych, • zapoznanie z ofertą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, • zapoznanie z planem lekcji (godzinami pracy wychowawcy) oraz formami bezpośredniego kontaktu z wychowawcą, • przedstawienie zasad usprawiedliwiania, zwalniania z lekcji (szczególnie ważna jest informacja od rodziców o wzięciu odpowiedzialności za powrót dziecka ze szkoły do domu), • zapoznanie z planem pracy wychowawcy klasowego, propozycje klasowych imprez i wycieczek, • omówienie spraw klasowych, wybór tzw. trójki klasowej oraz reprezentanta do rady rodziców, ustalanie kwot składek klasowych, • uzyskanie od rodziców zgody na przeprowadzanie kontroli czystości przez szkolną pielęgniarkę, zgody na przetwarzanie danych osobowych, • zebranie wzorów podpisów rodziców celem sprawdzania ich zgodności z podpisami pod usprawiedliwieniami, zwolnieniami, uwagami itp., • zapoznanie z ofertą szkolnej świetlicy i stołówki, zebranie deklaracji korzystania uczniów ze świetlicy, • przeprowadzenie ankiety dotyczącej potrzeb uczniów, poznania zainteresowań i innych informacji na temat wychowanków (w klasach pierwszych)