Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 6 WRZEŚNIA 2019
Informacje przekazywane rodzicom na początku roku szkolnego
Opracowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor zespołu szkół, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli
Początek roku szkolnego wymaga bardzo dobrego przygotowania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania placówki. Jest to także czas na przekazanie istotnych informacji rodzicom. Dobrze jest już w czerwcu zapoznać rodziców klas pierwszych z ofertą szkoły. Rodzice zawsze mają mnóstwo pytań, chcą wiedzieć, w jakiej klasie znajdzie się ich dziecko, kto będzie wychowawcą, do kogo mogą zwrócić się o pomoc, gdy będzie taka potrzeba.
Spotkanie dla rodziców klas pierwszych powinno uwzględniać przedstawienie oferty szkoły, propozycji zajęć dodatkowych, pomocy, jaką szkoła oferuje dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Warto też przygotować pakiet materiałów wraz ze spisem podręczników, nazwiskami nauczycieli uczących w klasie, ważnych telefonów itp. Podczas takiego spotkania należy również zapoznać rodziców z przydziałem uczniów do konkretnych klas. Oczywiście w szkołach opracowuje się procedury rekrutacji, w których zawarte są terminy ogłaszania list uczniów klas pierwszych, jednak w przypadku szkoły podstawowej lepiej jest podać proponowany skład klas podczas spotkania w czerwcu, ponieważ zawsze będzie jeszcze czas na ewentualne zmiany. Jest to ważne w przypadku edukacji wczesnoszkolnej, gdyż z praktyki wiemy, że rodzice najmłodszych dzieci w sposób szczególny są przejęci rozpoczęciem przez nie edukacji szkolnej.
We wrześniu podczas pierwszych spotkań z rodzicami zostaje prawnie ukonstytuowany skład nowej rady rodziców. Na pierwszym spotkaniu dyrektor zapoznaje rodziców z misją i wizją szkoły, rocznym planem pracy czy, działaniami i zamierzeniami w nowym roku szkolnym. Spotkanie dyrektora z przedstawicielami rodziców jest również okazją do szczegółowego zapoznania z propozycjami wspólnych działań. Podczas takiego zebrania dyrektor może przedstawić dotychczasową realizację planu budżetowego, zapoznać z ewentualnymi propozycjami dalszych wydatków i oczekiwaniami szkoły wobec rodziców. Rada rodziców powinna współtworzyć z radą pedagogiczną i zatwierdzić uchwałą rady rodziców program wychowawczo-profilaktyczny, który będzie obowiązywał od danego roku szkolnego. Pozostałe informacje dotyczące funkcjonowania szkoły przekazują wychowawcy. Ich zestawienie zawarte jest w poniższej tabeli.
Informacje dla rady rodziców przekazane przez dyrektora Informacje dla rodziców przekazane przez nauczyciela
• Ogólne zamierzenia szkoły,
• plan pracy szkoły,
• oferta edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza szkoły (tę ostatnią może przekazać kierownik świetlicy),
• przydział wychowawstw, przedstawienie nauczycieli uczących w szkole oraz nowych nauczycieli,
• terminy spotkań z rodzicami zaplanowanych na dany rok szkolny,
• kalendarz szkoły: wykaz imprez
i uroczystości, przerw w nauce, terminy zaplanowanych konkursów, terminy sprawdzianu/egzaminów,
• prawa i obowiązki rodzica, ucznia, konsekwencje wynikające z ich nieprzestrzegania,
• oferta ubezpieczenia i jej warunki,
• sposoby kontaktowania się z dyrekcją, nauczycielami, pedagogiem i innymi pracownikami szkoły • Zapoznanie lub przypomnienie treści dokumentów dotyczących zasad funkcjonowania i organizacji pracy placówki: statutu, programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
• zapoznanie z terminami i harmonogramem egzaminu ósmoklasisty wraz z informacją o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty,
• zapoznanie z zasadami/regulaminem korzystania z bezpłatnych podręczników
i materiałów edukacyjnych,
• podanie wykazu nauczycieli uczących
w danej klasie,
• przypomnienie terminów spotkań
z wychowawcą,
• przedstawienie kalendarza roku szkolnego, proponowanych dni wolnych (zebranie deklaracji) oraz propozycji zajęć pozalekcyjnych,
• zapoznanie z ofertą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
• zapoznanie z planem lekcji (godzinami pracy wychowawcy) oraz formami bezpośredniego kontaktu z wychowawcą,
• przedstawienie zasad usprawiedliwiania, zwalniania z lekcji (szczególnie ważna jest informacja od rodziców o wzięciu odpowiedzialności za powrót dziecka ze szkoły do domu),
• zapoznanie z planem pracy wychowawcy klasowego, propozycje klasowych imprez i wycieczek,
• omówienie spraw klasowych, wybór
tzw. trójki klasowej oraz reprezentanta do rady rodziców, ustalanie kwot składek klasowych,
• uzyskanie od rodziców zgody na przeprowadzanie kontroli czystości przez szkolną pielęgniarkę, zgody na przetwarzanie danych osobowych,
• zebranie wzorów podpisów rodziców celem sprawdzania ich zgodności
z podpisami pod usprawiedliwieniami, zwolnieniami, uwagami itp.,
• zapoznanie z ofertą szkolnej świetlicy
i stołówki, zebranie deklaracji korzystania uczniów ze świetlicy,
• przeprowadzenie ankiety dotyczącej potrzeb uczniów, poznania zainteresowań
i innych informacji na temat wychowanków (w klasach pierwszych)