Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: sierpień 2012

ZAKTUALIZOWANO: LISTOPAD 2014


Tworzenie oddziałów integracyjnych w przedszkolu


Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, specjalista w dziedzinie prawa oświatowego i prawa pracy, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo-płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1490),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202).


Organizowanie przez przedszkola publiczne kształcenia zintegrowanego dla dzieci niepełnosprawnych wiąże się z koniecznością spełnienia przez dyrektorów tych placówek szeregu stawianych przez przepisy prawa wymogów, które mają zapewnić dzieciom niepełnosprawnym odpowiednie warunki opieki i kształcenia.


Ważne w organizowaniu kształcenia zintegrowanego jest również pokonanie ewentualnych obiekcji rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz pozostałych poprzez wskazanie im niezaprzeczalnych plusów tego typu formy kształcenia – zauważalnych zwłaszcza na początkowym etapie edukacyjnym. Niniejsze opracowanie stanowi zbiór wskazówek dla wszystkich dyrektorów przedszkoli, którzy są zainteresowani stworzeniem u siebie oddziału integracyjnego.


Miejsce w systemie oświaty


Zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty przedszkola z oddziałami integracyjnymi są kwalifikowane jako część składowa systemu oświaty, a tym samym podlegają przepisom ustawy oświatowej, ale jedynie jako całość – przedszkole wraz z oddziałem integracyjnym. Sam oddział integracyjny nie będzie więc odrębnym podmiotem prawa. Z kolei, jak wynika z art. 3 pkt 2a uso., przez oddział integracyjny należy rozumieć taki oddział przedszkolny, w którym dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi dziećmi, zorganizowany zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Należy przy tym podkreślić istotną różnicę między przedszkolem z oddziałami integracyjnymi a przedszkolem integracyjnym bądź przedszkolem z oddziałami specjalnymi. Z przedszkolem integracyjnym będziemy mieli do czynienia w przypadku, gdy wszystkie działające w nim oddziały będą miały charakter integracyjny (dzieci z różnymi formami niepełnosprawności będą uczestniczyć w zajęciach razem z pozostałymi dziećmi). Natomiast w oddziale specjalnym zorganizowanym w przedszkolu będą mogły znaleźć się wyłącznie dzieci z jednym rodzajem zdiagnozowanej niepełnosprawności. W niniejszym opracowaniu skupimy się na organizowaniu oddziału integracyjnego w przedszkolu, które nie prowadziło do tej pory łączonego kształcenia dla dzieci niepełnosprawnych i zdrowych.


Inicjatywa integracyjna