Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: sierpień 2012

ZAKTUALIZOWANO: WRZESIEŃ 2014


Konkurs na stanowisko dyrektora szkoły artystycznej – procedura krok po kroku


Opracowała: Małgorzata Celuch


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 czerwca 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 100 poz. 642 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2012 r. poz. 315),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164 poz. 1365 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168),
  • Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1388),
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1182).


Regulacje prawne dotyczące przebiegu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły artystycznej są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 czerwca 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej, do którego nowelizacja obowiązuje od marca 2012 r. Przepisy różnią się od tych, które obowiązują w szkołach innych typów, a ww. Rozporządzenia zostały wydane na podstawie art. 36a ust. 12 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.


Rozporządzenie określa regulamin konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły artystycznej oraz placówki zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania dla uczniów szkół artystycznych, a także tryb pracy komisji konkursowej.


Obowiązek informowania o konkursie


1. Ogłaszanie


Zgodnie z § 2 ww. Rozporządzenia, konkurs na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki ogłasza organ prowadzący szkołę lub placówkę. Ogłoszenie o konkursie powinno być zamieszczone w co najmniej jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim i na stronie Biuletynu Informacji Publicznej organu prowadzącego szkołę lub placówkę, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego również na stronie internetowej specjalistycznej jednostki nadzoru Centrum Edukacji Artystycznej (§ 2 ust. 2). Ogłoszenie o konkursie może być ponadto zamieszczone w prasie o zasięgu lokalnym (§ 2 ust. 3).


2. Powiadamianie


O ogłoszeniu konkursu organ prowadzący jest zobowiązany powiadomić w formie pisemnej szkołę lub placówkę (§ 2 ust. 4).


3. Według wzoru


Rozporządzenie zawiera załącznik nr 1, w którym znajduje się wzór ogłoszenia o konkursie. Na podstawie § 2 ust. 6, wskazany w ogłoszeniu o konkursie termin składania ofert przez osoby przystępujące do konkursu nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ogłoszenia.


Komisja konkursowa


Spośród członków komisji konkursowej organ prowadzący szkołę lub placówkę wyznacza przewodniczącego komisji, który kieruje jej pracami (§ 3).


Posiedzenie komisji powinno się odbyć nie wcześniej niż po 14 dniach od upływu terminu składania ofert przez kandydatów, wskazanego w ogłoszeniu o konkursie (§ 4 ust. 1).


Przewodniczący komisji:


  • ustala termin i miejsce posiedzenia komisji,
  • powiadamia o nim na piśmie członków komisji oraz kandydatów, nie później niż na siedem dni przed terminem posiedzenia (§ 4 ust. 2).


Prace komisji są prowadzone, jeżeli w posiedzeniu komisji bierze udział co najmniej 2/3 jej członków (§ 4 ust. 3).


KROK 1


Złożenie wymaganej dokumentacji


Już w ogłoszeniu o konkursie zawarte są wymagania, jakie musi spełniać kandydat na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki artystycznej. Dokładnie opisane są w nim terminy związane z uczestnictwem w konkursie. Kandydat musi przede wszystkim w wyznaczonym w ogłoszeniu terminie złożyć wymagane dokumenty. Są to:


  • uzasadnienie przystąpienia do konkursu,
  • koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły lub placówki,
  • poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz poświadczającego obywatelstwo kandydata,
  • życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej,
  • oryginały lub poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy, a w przypadku osoby niebędącej nauczycielem również wymaganego stażu pracy na stanowisku kierowniczym, określonego w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,
  • oryginały lub poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia i kwalifikacji, określonych w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,
  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego – w przypadku nauczyciela,
  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
  • zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,
  • oświadczenie, że przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne (zmiany wprowadzone najnowszym Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 marca 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej),
  • oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  • oświadczenie, że kandydat nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela lub w art. 140 ust. 1 Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
  • oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (zmiany wprowadzone najnowszym Rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły),
  • oświadczenie o dopełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i 3a Ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów – w przypadku kandydata na dyrektora szkoły,
  • oświadczenie, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem,
  • oświadczenie, że kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych w celach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora.


Uwaga!


Wyznaczony termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia informacji o ogłoszeniu konkursu.


KROK 2


Przygotowanie uzasadnienia przystąpienia do konkursu


Uzasadnienie przystąpienia do konkursu to ważny dokument w procesie wyłaniania osoby mającej pełnić funkcję dyrektora szkoły, gdyż ujawnia wartości uznawane przez kandydata. Daje obraz hierarchii wartości i pozwala przewidzieć, jakie decyzje będzie podejmował dyrektor po objęciu stanowiska, a także jakie cele będzie traktował priorytetowo.


Przykład uzasadnienia


Funkcja dyrektora szkoły nie jest dla mnie celem samym w sobie. Przyczyny ubiegania się o stanowisko dyrektora …………………………………… mają charakter nie tylko osobisty, ale także prospołeczny.


Zasady funkcjonowania szkoły artystycznej znam dobrze, gdyż od …... lat jestem nauczycielem, a przez …… lat pełniłem/am funkcję dyrektora (wicedyrektora) ……………………………………… .


Na studiach podyplomowych z zakresu zarządzania oświatą dodatkowo zapoznałem/am się z nowoczesnymi zasadami zarządzania, najnowszymi technikami rozwiązywania problemów pedagogicznych, personalnych i ekonomicznych. Poznałem/am także sposoby prawidłowego dokonywania zmian organizacyjnych i metodycznych kształcenia, dostosowanych do bieżących i perspektywicznych potrzeb szkoły. Zrozumiałem/am, że rola nowoczesnego dyrektora polega nie tylko na byciu pracodawcą, ale także menedżerem umiejącym poprawić sytuację ekonomiczną powierzonej sobie placówki.


Mam bogate doświadczenie zawodowe, w swojej dotychczasowej pracy wykazałem/am się zdolnościami organizacyjnymi i doświadczeniem menedżerskim. Co ważne w przypadku osoby ubiegającej się o funkcję dyrektora szkoły artystycznej, bardzo dobrze znam zasady funkcjonowania takich placówek, gdyż pracuję w nich ……… lat. Posiadam także cechy przywódcze, dużą odporność na stres, jestem kreatywny/a i odpowiedzialny/a, czego dowodzi przebieg mojej pracy zawodowej i dotychczasowe osiągnięcia. Jestem osobą bezkonfliktową, preferuję dialog i kompromis jako metody rozwiązywania problemów.


Moja wizja rozwoju szkoły opiera się na dobrej znajomości placówki, jej specyfiki, mocnych i słabych stron. W koncepcji funkcjonowania szkoły zawarłem/am liczne pomysły na to, jak poprawić sytuację szkoły w wielu dziedzinach, usprawnić jej funkcjonowanie, wpłynąć pozytywnie na wyniki nauczania i egzaminów zewnętrznych uczniów szkoły. Chcę podjąć trud jak najlepszego kierowania placówką i pełnej realizacji zadań statutowych szkoły.


KROK 3


Opracowanie koncepcji pracy i funkcjonowania szkoły